📜 آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت چهل‌وهفتم
یاءات اضافه – قسمت هفتم - نمونه‌ها

🌿قَالَ إِنِّي لَيَحْزُنُنِي أَنْ تَذْهَبُوا بِهِ وَأَخَافُ أَنْ يَأْكُلَهُ الذِّئْبُ وَأَنْتُمْ عَنْهُ غَافِلُونَ (یوسف - ۱۳)

🌿 قَالَ كَلَّا ۖ إِنَّ مَعِيَ رَبِّي سَيَهْدِينِ ﴿شعراء - ۶۲﴾

🌿 وَقَالَ الرَّسُولُ يَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هَٰذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا ﴿فرقان - ۳۰﴾

🌿 قُلْ إِنَّنِي هَدَانِي رَبِّي إِلَىٰ صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ دِينًا قِيَمًا مِلَّةَ إِبْرَاهِيمَ حَنِيفًا ...﴿انعام - ۱۶۱﴾

🌿 قَالَ إِنِّي أُرِيدُ أَنْ أُنْكِحَكَ إِحْدَى ابْنَتَيَّ هَاتَيْنِ عَلَىٰ أَنْ تَأْجُرَنِي ثَمَانِيَ حِجَجٍ ...﴿قصص - ۲۷﴾

🌿 وَأَوْحَيْنَا إِلَىٰ مُوسَىٰ أَنْ أَسْرِ بِعِبَادِي إِنَّكُمْ مُتَّبَعُونَ ﴿شعراء - ۵۲﴾

🌿 فَلَمَّا أَتَاهَا نُودِيَ يَا مُوسَىٰ ﴿طه - ۱۱﴾

✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
2 هفته پیش
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد «عبدالباسط محمد عبدالصمد»
📖 سوره مبارکه یوسف آیات 16 تا 21

🌿 وَجَاءُوا أَبَاهُمْ عِشَاءً يَبْكُونَ ﴿١٦﴾
و شبان‌گاه گریه‌کنان نزد پدر آمدند

🌿 قَالُوا يَا أَبَانَا إِنَّا ذَهَبْنَا نَسْتَبِقُ وَتَرَكْنَا يُوسُفَ عِنْدَ مَتَاعِنَا فَأَكَلَهُ الذِّئْبُ ۖ وَمَا أَنْتَ بِمُؤْمِنٍ لَنَا وَلَوْ كُنَّا صَادِقِينَ ﴿١٧﴾
گفتند: ای پدر! ما یوسف را در کنار بار و کالای خود نهادیم و برای مسابقه رفتیم؛ گرگ او را خورد و تو ما را تصدیق نخواهی کرد اگرچه راست بگوییم!

🌿 وَجَاءُوا عَلَىٰ قَمِيصِهِ بِدَمٍ كَذِبٍ ۚ قَالَ بَلْ سَوَّلَتْ لَكُمْ أَنْفُسُكُمْ أَمْرًا ۖ فَصَبْرٌ جَمِيلٌ ۖ وَاللَّهُ الْمُسْتَعَانُ عَلَىٰ مَا تَصِفُونَ ﴿١٨﴾
و خونی دروغین بر پیراهنش آوردند [تا یعقوب مرگ یوسف را باور کند]. گفت: چنین نیست که می‌گویید، بلکه نفس شما کاری [زشت] را در نظرتان آراست، در این حال صبری نیکو [مناسب‌تر است] و خداست که بر آنچه شما شرح می‌دهید از او یاری خواسته می‌شود

🌿 وَجَاءَتْ سَيَّارَةٌ فَأَرْسَلُوا وَارِدَهُمْ فَأَدْلَىٰ دَلْوَهُ ۖ قَالَ يَا بُشْرَىٰ هَٰذَا غُلَامٌ ۚ وَأَسَرُّوهُ بِضَاعَةً ۚ وَاللَّهُ عَلِيمٌ بِمَا يَعْمَلُونَ ﴿١٩﴾
و کاروانی آمد، پس آب‌آورشان را فرستادند، او دلوش را به چاه انداخت، گفت: مژده! این پسری نوجوان است! و او را به عنوان کالا پنهان کردند. و خدا به آنچه انجام می‌دادند داناست

🌿 وَشَرَوْهُ بِثَمَنٍ بَخْسٍ دَرَاهِمَ مَعْدُودَةٍ وَكَانُوا فِيهِ مِنَ الزَّاهِدِينَ ﴿٢٠﴾
و او را به بهایی ناچیز، درهمی چند فروختند و نسبت به او بی‌رغبت بودند

🌿 وَقَالَ الَّذِي اشْتَرَاهُ مِنْ مِصْرَ لِامْرَأَتِهِ أَكْرِمِي مَثْوَاهُ عَسَىٰ أَنْ يَنْفَعَنَا أَوْ نَتَّخِذَهُ وَلَدًا ۚ وَكَذَٰلِكَ مَكَّنَّا لِيُوسُفَ فِي الْأَرْضِ وَلِنُعَلِّمَهُ مِنْ تَأْوِيلِ الْأَحَادِيثِ ۚ وَاللَّهُ غَالِبٌ عَلَىٰ أَمْرِهِ وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ ﴿٢١﴾
آن مرد مصری که یوسف را خرید به همسرش گفت: جایگاهش را گرامی دار، امید است [در امور زندگی] به ما سودی دهد، یا او را به فرزندی انتخاب کنیم. این گونه یوسف را در سرزمین مصر مکانت بخشیدیم و به او از تعبیر خواب ها بیاموزیم و خدا بر کار خود چیره و غالب است، ولی بیشتر مردم نمی‌دانند

✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
1 ماه پیش
💡نکته تجویدی:
مخارج حروف - قسمت نهم

3️⃣ زبان (لسان)

🔸 حافة اللسان (کناره زبان)

📌 نحوه تلفظ حرف «ض» محل اختلاف است:

▪️ ضاد قدیم و اصیل 👈 حرفی ضرسی و همراه با «استطاله» و نرمی

▪️ ضاد در گویش ساکنان برخی مناطق شمال آفریقا 👈 همانند دال مفخم و همراه با صفت شدّت (ضاد مصری)

▪️ ضاد در گویش برخی مناطق غرب آسیا 👈 از تیغه زبان و شبیه «ظ»

❓ اما تلفظ صحیح «ض» کدام است؟

📌 تمام قراء مصری و قریب به اتفاق قاریان ایرانی «ض» را به صورت «مصری» تلفظ می‌کنند، یعنی همراه با صفت شدت (دال مفخم)

🖊این شیوه تلفظ مورد پذیرش جمهور نیز هست:

1️⃣ به دلیل سهولت ادای «ض» به این شیوه
2️⃣ و به دلیل پیروی قاریان ایرانی از مکتب اساتید مصری در تمام فنون قرائت (صوت و لحن و تجوید و ...)

❗️ اما به عقیده برخی از صاحب‌نظران:

♻️ بهتر است قاريان قرآن «ض» را آن‌گونه كه قدما توصيف نموده‌اند ادا كنند
📝 زيرا ملاك ادای حروف، تلفظى است كه فصيح‌تر یا به‌عبارتى به تلفظ اصيل نزديك‌تر باشد
🖊 و اين مهم با به کار بستن تعريف قدما از مخارج حروف و چگونگى توليد آن مُيَسَّر است

🔺 «ض» در تلفظ قديم و فصيح آن آوايى است توام با صفت «رخوت»
🔹 هنگام تلفظ آن تارهاى صوتى به ارتعاش درمى‌آيد
🔸 با برخورد اول كناره زبان با دندان‌هاى اضراس (سمت چپ يا راست) و جدا شدن آنها از يكديگر همراه با ‌كندى و استطاله سايشى در مخرج ايجاد شده، صداى «ض» تولید مى‌شود

📚 برگرفته از کتاب «دانش تجوید»، اثر دکتر محمدرضا ستوده‌نیا
و «پژوهشی در علم تجوید» اثر استاد ابوالفضل علامی

✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
1 ماه پیش
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد «محمدحکیم عمران»
📖 سوره مبارکه زمر آیه ۷۳
🎗 نثار روح مطهر جمیع شهدا

🌿 وَسِيقَ الَّذِينَ اتَّقَوْا رَبَّهُمْ إِلَى الْجَنَّةِ زُمَرًا
🌿 حَتَّىٰ إِذَا جَاءُوهَا وَفُتِحَتْ أَبْوَابُهَا
🌿 وَقَالَ لَهُمْ خَزَنَتُهَا سَلَامٌ عَلَيْكُمْ طِبْتُمْ فَادْخُلُوهَا خَالِدِينَ

🌈 و کسانی که از پروردگارشان پروا کردند گروه‌گروه به سوى بهشت سوق داده شوند
🌴 چون به آن رسند در حالی که درهایش از پیش گشوده شده است
🌸 نگهبانانش به آنان گویند: سلام بر شما، پاکیزه و نیکو شدید
🌙 پس وارد آن شوید که در آن جاودانه‌اید

✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
1 ماه پیش
💡نکته‎ای در وقف و ابتدا:
انواع وقف – قسمت نهم – جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

🔸 قرآن‌پژوهان جایگاه و نوع وقف و ابتدا را بر اساس انواع ارتباط بین کلمات و جملات قرآنی تعریف و اولویت‌بندی نموده‌اند

📌 ارتباط بین یک عبارت با مابعد یا ماقبلش ممکن است «لفظی» باشد یا «معنوی» و بر این اساس رابطه دو عبارت خارج از ۳ حال نیست:

▪️ عدم ارتباط معنوی و لفظی
▪️ وجود ارتباط معنوی و عدم ارتباط لفظی
▪️ وجود ارتباط لفظی (و تبعا معنوی)

❌ وجود ارتباط لفظی و عدم ارتباط معنوی محال است

🖊 ملاک رابطه معنوی آن است که دو عبارت از نظر معنا و موضوع به هم وابسته باشند

🖊 مراد از رابطه لفظی وجود ارتباط «اعرابی» بین دو عبارت است، بنابراین ممکن است دو جمله به ظاهر به هم عطف شده باشند ولی از نظر علم وقف و ابتدا رابطه لفظی محسوب نشود

❗️ البته برخی از صاحب‌نظران بر این عقیده‌اند که معطوف با معطوف‌علیه ذاتا دارای رابطه لفظی است

♻️ اختلاف این دو دیدگاه فقط در عطف دو عبارت که محلی از اعراب ندارند آشکار می‌شود

✅ در صورت عدم ارتباط لفظی و معنوی بین دو عبارت، وقف بر انتهای عبارت اول «وقف تام» خواهد بود و ابتدا به عبارت دوم نیز «ابتدای تام» است

✅ در صورتی که بین دو عبارت، ارتباط لفظی نباشد لکن از لحاظ معنا مرتبط باشند، وقف بر انتهای عبارت اول «وقف کافی» و ابتدا به عبارت دوم نیز «ابتدای کافی» شمرده می‌شود

✅ در صورت وجود ارتباط لفظی، اگر عبارت نخست دارای معنای گویا و مراد باشد وقف بر آن «وقف حَسَن» و الا «وقف قبیح» خواهد بود و ابتدا به عبارت دوم نیز به همین ترتیب است

❌ اگر وقف بر قسمت نخست متضمن معنای فاسد یا نسبت ناروا به پروردگار و امثالهم باشد، گروهی آن را وقف «اقبح» نامیده‌اند

📚 برگرفته از کتاب «معالم الاهتداء» اثر شیخ محمود خلیل الحصری و «پژوهشی در وقف و ابتدا» اثر استاد سیدجواد سادات‌فاطمی

✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
1 ماه پیش
📜 آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت چهل‌وششم
یاءات اضافه – قسمت ششم

🔹 در منابع قرائی، یاءات اضافه را در ۴ گروه طبقه‌بندی و تفاوت‌های بین ورش و حفص را بیان نموده‌اند

4⃣ یاء اضافه که پس از آن سایر حروف (غیر از همزه قطع و همزه وصل) آمده باشد

📌 موارد آن در قرآن ۳۰ است که ورش در نیمی از آنها با حفص اختلاف دارد.

🔺 نمونه‌ها:

🔹 حفص: فَلْيَسْتَجِيبُوا لِي وَلْيُؤْمِنُوا بِي لَعَلَّهُمْ
🔸 ورش: فَلْيَسْتَجِيبُوا لِي وَلْيُومِنُوا بِيَ لَعَلَّهُمْ

🔹 حفص: وَنَجِّنِي وَمَنْ مَعِيَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ
🔸 ورش: وَنَجِّنِي وَمَنْ مَعِيَ مِنَ الْمُومِنِينَ

🔹 حفص: إِنَّ مَعِيَ رَبِّي سَيَهْدِينِ
🔸 ورش: إِنَّ مَعِي رَبِّي سَيَهْدِينِ

🔹 حفص: وَ مَحْیَایَ وَ مَماتِی لِلَّه
🔸 ورش: وَ مَحْیَایْ وَ مَماتِیَ لِلَّه

🔉 نمونه‌های صوتی ان‌شاءالله در آینده

✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
2 ماه پیش
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد «محمدصدیق منشاوی»
📖 سوره مبارکه فجر - قسمت سوم (آیات ۱ تا ۸)

📝 پاسخ به پرسش‌ها

❓ «وَالَّیلِ اِذا یَسر ...» استفاده از اکتاو پایین بیات دوگاه و ورود به قرائت ... ؟

❓ مجددا «وَالَّیلِ اِذا یَسر ...» به روایت ... ؟

🔵 پاسخ 👇

🌿 وَاللَّيْلِ إِذَا يَسْرِ﴿٤﴾ هَلْ فِي ذَٰلِكَ قَسَمٌ لِذِي حِجْرٍ﴿٥﴾

📌 این فراز ۳ بار تکرار شده که اختلاف در آنها در ۲ نکته است:

▪️ حذف یا اثبات یاء زائده در «... يَسْرِ هَلْ ...»
▪️ ادغام کبیر در «... ذَٰلِكَ قَسَمٌ ...»

🖊 در این آیات، اثبات یاء زائده مربوط به قرائت نافع، ابوجعفر، یعقوب، ابن‌کثیر و ابوعمرو است
🖊 همچنین ادغام کبیر فقط در قرائت ابوعمرو به روایت سوسی آمده است

🌿 وَاللَّيْلِ إِذَا يَسْرِ﴿٤﴾هَلْ فِي ذَٰلِكَ قَسَمٌ لِذِي حِجْرٍ﴿٥﴾

✅ مرتبه نخست به هریک از این قرائات می‌تواند باشد: نافع، ابوجعفر، یعقوب، ابن کثیر و ابوعمرو به روایت دوری

✅ تکرار دوم به دلیل ادغام کبیر قطعا به قرائت ابوعمرو به روایت سوسی است

✅ سومین تکرار هم به هریک از قرائات عاصم، ابن عامر، حمزه، کسائی و خلف صحیح است


❓ دامنه صوتی استفاده شده در کل مقطع ... ؟

🔵 پاسخ 👇

⭐️ پایین‌ترین درجه صوتی استفاده شده در عبارت «یَسرِی» درجه پنجم بیات از دیوان ماقبل ماقبل اساسی (یعنی ۳ درجه زیر قرار)

⭐️ بالاترین درجه صوتی درجه پنجم رست در چند عبارت، از جمله در فراز «أَلَمْ تَرَ كَيْفَ ...»

✅ بنابراین با توجه به پایین‌ترین و بالاترین درجات استفاده شده، این مقطع کوتاه از قرائت استاد منشاوی ۱۵ درجه یعنی ۲ اکتاو کامل وسعت دارد!


❓ آخرین فراز هم به قرائت ... ؟

🔵 پاسخ 👇

🌿 أَلَمْ تَرَ كَيْفَ فَعَلَ رَبُّكَ بِعَادٍ﴿٦﴾ إِرَمَ ذَاتِ الْعِمَادِ﴿٧﴾ الَّتِي لَمْ يُخْلَقْ مِثْلُهَا فِي الْبِلَادِ﴿٨﴾

✅ استاد آخرین فراز را به قرائت نافع به روایت ورش تلاوت نموده‌اند

✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
2 ماه پیش
💡نکته تجویدی:
مخارج حروف - قسمت هشتم

3⃣ زبان (لسان)

🔸 حافة اللسان (کناره زبان)

📌 حرف «ض» از ابتداى كناره زبان و دندان‌هاى اضراس (آسیای بزرگ) ادا مى‌شود

🖌 در تلفظ این حرف کناره زبان (چپ یا راست یا هردو) به دندان‌های کرسی بالا برخورد می‌کند

🖍 هنگامى كه زبان و دندان‌هاى اضراس براى خروج هوا از يكديگر جدا مى‌شوند صداى حرف «ضاد» توليد مى‌شود

📌 ولى توليد صدا وقتى تحقق مى‌پذيرد كه جدايى اين دو اندام به آرامى و با تأنّى باشد نه با حالت انفجارى و شدّت

🖊 به دلیل دخالت دندان‌های اضراس به این حرف «ضرسی» می‌گویند

👈 نکته: نحوه تلفظ حرف «ض» محل اختلاف است 👇

▪️ ضاد قدیم و اصیل که در کتب صرفی و تجویدی متقدم توسط دانشمندانی چون «سیبویه» و «خلیل‌بن احمد» و «ابن جنّی» و ... حرفی ضرسی و همراه با «استطاله» و نرمی توصیف شده است

▪️ ضاد در گویش ساکنان برخی مناطق شمال آفریقا که مثل «ط» محکم و درشت تلفظ مى‌شود، یا به قولی همانند دال مفخم و همراه با صفت شدّت

▪️ ضاد در گویش برخی مناطق غرب آسیا که از تیغه زبان و شبیه «ظ» ادا می‌شود

❓ اما تلفظ صحیح «ض» کدام است؟

📚 برگرفته از کتاب «دانش تجوید»، اثر دکتر محمدرضا ستوده‌نیا
و «پژوهشی در علم تجوید» اثر استاد ابوالفضل علامی

✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
2 ماه پیش
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد «شکری برعی»
📖 سوره مبارکه شمس و آیات ابتدایی سوره مبارکه علق

❓ دامنه صوتی اجرا شده در مقطع چقدر است؟

🔹 بالاترین نت در اوج سگاه (هزام) در عبارت «... بِالْقَلَمِ عَلَّمَ الْإِنْسَانَ ...» درجه جواب‌الجواب (درجه هشتم دیوان اساسی)

🔹 و پایین‌ترین نت در عبارت «فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا» درجه قرار (درجه یکم دیوان ماقبل اساسی)

🔹 و در مجموع ۱۵ درجه (۲ اکتاو کامل)

❓ چه مقام‌هایی به کار رفته است؟

🔹 خانواده سگاه (یشتر هزام و بعضا اشاره به عراق)

❓ قرائت، روایت و طریق چیست؟

🔹 قرائت حمزه به روایت خلف از طریق طیبةالنشر

❓ تکرار سه‌باره عبارت «اقْرَأْ وَرَبُّكَ الْأَكْرَمُ» چه نکته‌ای دارد؟

🔹 مرحله اول به قرائت عاصم (و سایر قرّاء به جز حمزه و نافع و ابوجعفر) خوانده شده و مرحله دوم و سوم به روایت خلف از حمزه

👈 نکته:

1️⃣ در این‌گونه موارد، خلف نقل و سکت را از حمزه روایت نموده است

2️⃣ در این مورد روایت خلاد تفاوتی با خلف ندارد و بنابراین قرائت حمزه یکی از ۲ وجه نقل یا سکت است

3️⃣ وقف در عباراتی نظیر «الْأَكْرَمُ» بدون تخفیف همزه قرائت حمزه نیست

✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
2 ماه پیش
💡نکته‎ای در وقف و ابتدا:
انواع وقف – قسمت هشتم – ارتباط لفظی

2️⃣ ارتباط لفظی:

📌 مراد از رابطه لفظی وجود ارتباط «اعرابی» بین دو عبارت است
بنابراین ممکن است دو جمله به ظاهر به هم عطف شده باشند ولی از نظر علم وقف و ابتدا رابطه لفظی محسوب نشود

❓اما آیا تمامی متقدمین بر این ملاک متفقند؟

🔹 بسیاري از علما رابطه لفظی را منحصر در رابطه اعرابی دانسته، ارتباط لفظی معطوف با معطوف‌علیه را چنانچه رابطه اعرابی بین آنها وجود نداشته باشد، منقطع می‌دانند و فقط وجود تعلق معنوی بین آنها را تصدیق می‌کنند

🔸اما برخی دیگر از صاحب‌نظران بر این عقیده‌اند که جمله معطوف با جمله معطوف‌علیه ذاتا دارای رابطه لفظی است و لذا وقف بین آنها وقف حسن و ابتدا از معطوف محل اشکال است

⭕️ این موضوع موجب اختلاف در کافی یا حسن شمردن وقف بر برخی مواضع می‌شود

نمونه‌ها:

🌿 أُولَئِكَ عَلَى هُدًى مِنْ رَبِّهِمْ * وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ
🌿 يُخَادِعُونَ اللَّهَ وَالَّذِينَ آمَنُوا * وَمَا يَخْدَعُونَ إِلَّا أَنْفُسَهُمْ وَمَا يَشْعُرُونَ
🌿 فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ فَزَادَهُمُ اللَّهُ مَرَضًا * وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ بِمَا كَانُوا يَكْذِبُونَ

👈 در عبارات فوق وقف بر مواضع مشخص شده را «ابن الانباري» وقف حسن و «ابوعمرو الداني» وقف کافی دانسته‌اند 🔺

📚 برگرفته از کتاب «پژوهشی در وقف و ابتدا» اثر استاد سیدجواد سادات‌فاطمی

✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
3 ماه پیش
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد «شکری برعی»
📖 سوره مبارکه شمس و آیات ابتدایی سوره مبارکه علق


❓ دامنه صوتی اجرا شده در مقطع چقدر است؟

❓ چه مقام‌هایی به کار رفته است؟

❓ قرائت، روایت و طریق چیست؟

❓ تکرار سه‌باره عبارت «اقْرَأْ وَرَبُّكَ الْأَكْرَمُ» چه نکته‌ای دارد؟

✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
3 ماه پیش
📜 آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت چهل‌وپنجم
یاءات اضافه – قسمت پنجم

🔹 در منابع قرائی، یاءات اضافه را در ۴ گروه طبقه‌بندی و تفاوت‌های بین ورش و حفص را بیان نموده‌اند

3⃣ یاء اضافه که پس از آن همزه وصل (به جز «الـ» تعریف) آمده باشد

📌 موارد آن در قرآن ۷ است که حفص تمام موارد را به سکون و ورش ۴ مورد آخر را به فتح یاء خوانده است

◾️ إِنِّيﭐصْطَفَيْتُكَ
◾️ أَخِيﭐشْدُدْ
◾️ یـَالَيْتَنِيﭐتَّخَذْتُ
◾️ لِنَفْسِيﭐذْهَبْ
◾️ ذِكْرِيﭐذْهَبَا
◾️ قَوْمِيﭐتَّخَذُوا
◾️ بَعْدِيﭐسْمُهُ

🔉 نمونه‌های صوتی ان‌شاءالله در آینده

✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
3 ماه پیش
💡نکته تجویدی:
مخارج حروف - قسمت هفتم

3⃣ زبان (لسان)

🔸 وسط اللسان

🖊 مخرج ۳ حرف «ش»، «ج» و «ی» در وسط زبان قرار دارد

❓ چند پرسش

➖ چرا این حروف را «شَجْرى» یا «شَجْریّه» نامیده‌اند؟
➖ با توجه به اشتراک مخرج این ۳ حرف، تفاوت (وجه تمایز) آنها چیست؟
➖ آیا حرف «ی» شجری است یا جوفی؟

✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
3 ماه پیش
دریافت سروش پلاس