پاسخ تکمیلی
کسانی که می گویند نهضت آن حضرت بر پایه معجزه است، اشكالات متعددي بر سخنانشان وارد است از جمله:
1. اعتقاد به اعجازآميز بودن نهضت امام مهدي(عج) اعتقادي بر خلاف اصل و روال طبيعي است
2. اين ديدگاه، با محتواي پارهاي از آيات قرآن كريم نيز ناسازگار است.[رعد 11]
3. اگر ما به اعجازي بودن حركت امام مهدي(عج) معتقد باشيم، براي اين سؤال اساسي كه چرا غيبت آن حضرت، صدها سال به طول انجاميده است، پاسخي نخواهيم داشت.
البته تذكر اين نكته ضروري است كه عادي دانستن نهضت امام مهدي(عج) به معناي نفي امدادهاي غيبي نيست؛ چرا كه بيگمان، آن حضرت از آغاز تا سرانجام حركت الهي خود، به وسيله امدادهاي ويژه الهي، تأييد و مساعدت خواهند شد و اين موضوع، از روايات متعددي به دست ميآيد.
لزوم تأييد حركتهاي الهي، توسط امدادهاي غيبي و عوامل فوق طبيعي خود، يكي از قوانين حاكم بر هستي است. خداوند، اراده كرده است افراد يا اجتماعاتي را كه با نياتي زلال در مسير كمال، گام بر ميدارند، در شرايط بحراني با نيروهاي پيدا و پنهان خود ياري كند؛ از اين رو نميتوان به استناد احاديثي كه از تأييد شدن امام مهدي(عج) به وسيله فرشتگان و ساير نيروهاي فوق طبيعي سخن ميگويند، غيرعادي و معجزهآسا بودن نهضت آن حضرت را برداشت كرد؛ چرا كه اين احاديث، ناظر به موارد خاصي و جزئياند. تفاوت، بسيار است ميان اينكه نهضت امام مهدي(عج) را از اساس، معجزهگونه تفسير كنيم يا اينكه معتقد باشيم جريان انقلاب جهاني آن حضرت، از روال عادي و طبيعي برخوردار است و امدادهاي غيبي، در موارد خاص، آن را تأييد ميكنند.
@chashmbe_rah