استاد حسن عباسی

رئیس انديشکده یقین

لینک دعوت:
https://sapp.ir/joinchannel/w7EslZ10VW23hMpzCTBRAj4J


✅ دائم الفیض

💬 آیت الله جوادی آملی

🔸 چقدر این كتاب شیرین است! وقتی می‌خواهد بترساند می ‌گوید از #خدای_رئوف بترسید نه از خدای منتقم، این تناسب ندارد! وقتی می ‌خواهند بترسانند، به چه چیزی می‌ ترسانند؟ می ‌گویند از آقایی كه بخشنده است بترس یا می ‌گویند از آقایی كه منتقِم است بترس؟ اما قرآن این‌ طور حرف نمی ‌زند، چقدر این كتاب شیرین است!

🔸 ﴿وَخَشِی الرَّحْمنَ بِالْغَیبِ﴾[1] اینها كه حسّ و تجربه نیست یك وقت است كه انسان از مار و عقرب می ‌ترسد این خشیت بالحس است و بالشهادة است، این غیب نمی‌ خواهد! اما توحید غیب است، معاد غیب است، وحی و نبوّت غیب است، فرمود این همه رحمت، لطف و بزرگواری، این خشیت شما باید مؤدبانه باشد ﴿وَخَشِی الرَّحْمنَ بِالْغَیبِ﴾، این دلیل است بر اینكه شما باید این كار را بكنید برای اینكه این همه رحمت كرد! اگر هم نترسی باز هم رحمت می ‌كند، مگر اینكه خودت درِ رحمت را ببندی وگرنه او «دائم الفیض علی البریة» است. ﴿وَخَشِی الرَّحْمنَ بِالْغَیبِ فَبَشِّرْهُ بِمَغْفِرَةٍ﴾ این‌جا سخن از #رحمت است، سخن از #تبشیر است، سخن از #مغفرت است سخن از #اجر_كریم است با چنین خدایی رو به ‌رو هستیم! اگر ـ معاذ الله ـ انسان با مُردن می‌پوسید خب حرفی نبود، ولی وقتی از پوست به در می ‌آید و به جهان ابد سفر می‌ كند با دست خالی رفتن كار آسانی نیست!

🔸 فرمود: ﴿إِنَّمَا تُنذِرُ﴾ همین كار را فرمود فقها و علمای حوزه باید انجام بدهند فرمود: ﴿فَلَوْلاَ نَفَرَ مِن كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِیتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ وَ لِینذِرُوا﴾[2] خب اگر ﴿وَ لِینذِرُوا﴾ هست در قیامت كه فرشته‌ها به جهنمی‌ها می ‌گویند: ﴿أَلَمْ یأْتِكُمْ نَذِیرٌ﴾[3] همین است! نه اینكه حتماً پیغمبر بیاید یا حتماً امام معصوم (علیهم السلام) بیایند، همین علما كه گفتند همین #حرف_انبیا را می ‌گویند!

[1] . سوره یس، آیه 11.
[2] . سوره توبه، آیه 122.
[3] . سوره ملک، آیه 8.

📚 سوره مبارکه یس ـ جلسه ۳
تاریخ: ۱۳۹۲/۰۹/۲۷

استاد حسن عباسی
💠 @Hasanabbasi_ir
1 ماه پیش
💠 قرائت جمعیِ صفحه ۱۵۰ قرآن کریم
💠 قرائت سوره مبارکه انعام از آیه ۱۵۸ تا آخر آیه ۱۶۵

🔸 نثار روح سرهنگ پاسدار شهید علی فرامرزی‌ها

🌹 #مراسم_ختم_مجازی


مسجدمجازی‌حضرت‌عمّار‌ (ره)
🕋🧎@masjed_ammar
1 ماه پیش
💚 مراسم ختم مجازی شهید سرهنگ پاسدار «علی فرامرزی‌ها»

🔰 سرهنگ پاسدار علی فرامرزی‌ها از استادان و مربیان چتربازی و هوابرد تیپ ۶۶ نیرو‌های ویژه هوابرد نیروی زمینی سپاه در سانحه‌ای حین آموزش چتربازی به درجه رفیع شهادت نائل شد و به یاران شهیدش پیوست.
این شهید عزیز که از دوستان استاد حسن عباسی بودند، سال‌های بعد از بازنشستگی تا لحظه شهادت نیز برای دفاع از اسلام و کشور از هیچ تلاشی فروگذار نکرده بود و در کسوت استاد آموزش‌های هوابرد مشغول به خدمت بود.

🔸 ضمن عرض تسلیت به بازماندگان، مجلس ختم مجازی با قرائت فاتحه مع‌الصلوات و یک صفحه از قرآن کریم و نثار ثواب آن به روح مرحوم را هم‌اکنون برگزار می‌کنیم.


مسجدمجازی‌حضرت‌عمّار‌ (ره)
🕋🧎@masjed_ammar
1 ماه پیش

برای مشاهده این آیتم به اپلیکیشن پیام رسان مراجعه کنید

🔺 استاکس‌نِتیزاسیون در عملیات نیتروزئوس

❇️ طرح‌ریزی استراتژیک - دکترین: غرب

💢 سرفصل: جنگ جهانی چهارم (۱۶) ایران (۶)
🔹 اِستاکس‌نِتیزاسیون در عملیات نیتروزئوس

🗓 تدریس شده در ۲۸ مرداد ۱۳۹۵

#کلبه_کرامت
#فیلم

مرجع نشر صوت و فیلم
استاد حسن عباسی
📡 @Dr_abbasi
1 ماه پیش
📹 مشاهده سخنرانی‌های استاد حسن عباسی با کیفیت بالا در:

👉 Aparat.com/Hasanabbasi_ir
👉 Youtube.com/Hasanabbasi

مرجع نشر صوت و فیلم
استاد حسن عباسی
📡 @Dr_abbasi
1 ماه پیش
✅ حیات طیّبه

💬 آیت الله جوادی آملی

🔸 از وجود مبارك حضرت امیر سؤال كردند، #حیات_طیبه چیست؟ فرمود: «هِی الْقَنَاعَة».

استاد حسن عباسی
💠 @Hasanabbasi_ir
1 ماه پیش
‏۱- وضع رقت‌بار ‎#روحانی که رسما به هذیان‌گویی افتاده، نگران‌کننده است. همین دیروز گفت: ما در ‎#صد_روز اول یعنی قبل از مذاکرات برجام، تحریم‌ها را برداشتیم، در صد روز آخر هم تحریم‌ها را برمی‌داریم.

‌‏۲- پارکینسون یا آلزایمر؟ نمی‌دانم! اما این هذیان‌گویی رقت‌بار روزانه شاید معلول ‎#سندرم_برجام و فشارهای روحی ناشی از عدم تحقق وعده‌هاست. اطرافیان مراقب استراحت وی باشند.

‏۳- اساسا وجود ‎#حسن_روحانی در جمهوری اسلامی، در بدبینانه‌ترین حالت ‎#مشکوک و در خوش‌بینانه‌ترین حالت یک ‎#سوء_تفاهم بوده است، که نیاز به بررسی جدی دارد.

‏۴- دولت هشت ساله ‎#روحانی یک ‎#کابوس وحشتناک بود که نفس‌های مردم برای گذران روزهای پایانی آن به شماره افتاده است.

‏۵- اما علی‌أی‌حال مجبوریم ‎#شاذ_گویی های رقت‌بار وی را تحمل کنیم. مردم! لطفا در ‎#شصت_روز_آینده دندان بر جگر گذارده و واگویه‌های ایشان را نشنیده بگیرید و تحمل کنید، ممنون.

‏۶- وضعیت روحی ایشان مانند وضع روحی قهرمان داستان ‎#پیرمرد_و_دریا نوشته‌ی ‎#همینگوی است، هنگامی که پیرمرد فقط توانست اسکلت ماهی بزرگی که صید کرده بود را به ساحل بیاورد زیرا کوسه‌ها گوشت آن را خوردند. او دل‌بسته اسکلت آن ماهی بود.

‏۷- اکنون ‎#سندرم_برجام برای روحانی کارکرد ‎#سندرم_اسکلت_ماهی برای آن پیرمرد را دارد. دل‌خوش به اسکلت صیدی که گوشت آن را کوسه‌ها خوردند؛ اسکلتی تزیینی و نصب شده بر دیوار.

‏۸- تاسال‌ها بایدبا وضع روحی حاملان ‎#سندرم_برجام کنارآمد وآنها را درک وتحمل نمود. راه درمان التهابات روحی آلودگان به این سندرم فقط تایید آنهاست؛مدام باید موفقیت‌های برجام رابرای روحانی تایید کرد؛ بله! بله! ‎#ایسا_یوترن_کاتسا هر سه رفع شده‌اندو هیچ تحریمی نمانده،بله صحیح می‌فرمایید.

‏۹- البته ‎#سندرم_برجام به فهرست سندرم‌های بیماری ‎#پلیتیکال_دپرشن اضافه شده، و از دید متخصصان، موج افسردگی سیاسی ناشی از این سندرم، تا پنج سال آینده نیز استمرار می‌یابد. باید اینان را درمان کرد.

‏۱۰- شادخواری ‎#سندرم_برجام از یک‌سو، و سرخوردگی ناشی از عدم تحقق وعده‌ها از سوی دیگر، ‎#لیبرال ها را در وضعیت دو قطبی حاد روانی قرار داده است. لطفا احوال این گروه را مراعات کنید.

✍ رشته توئیت استاد حسن عباسی

💠 @Hasanabbasi_ir
1 ماه پیش
استاد حسن عباسی
💠 @Hasanabbasi_ir
1 ماه پیش
1 ماه پیش
1 ماه پیش

برای مشاهده این آیتم به اپلیکیشن پیام رسان مراجعه کنید

🔺 زیرو دِیز و عملیات نیتروزئوس

❇️ طرح‌ریزی استراتژیک - دکترین: غرب

💢 سرفصل: جنگ جهانی چهارم (۱۵) ایران (۵)
🔹 زیرو دِیز (Zero Days) و عملیات نیتروزئوس
🔺 جامعه اطلاعاتی (۴) - مغز جهان (۳) - استاکس نت

🗓 تدریس شده در ۲۱ مرداد ۱۳۹۵

🎞 فیلم جلسه با کیفیت بالا در آپارات:

▫️ aparat.com/v/fiGT9

🔺کرسی نظریه‌پردازی استاد حسن عباسی
🔺دانش دکترینولوژی - علوم استراتژیک

استاد حسن عباسی
🌐 @Hasanabbasi_ir
1 ماه پیش
✅ اصلاح جهان

💬 آیت الله جوادی آملی

🔸 ولی عصر (ارواحنا فداه) كه ظهور كرد برنامه رسمی #اصلاح_جهان از كجا شروع می ‌شود و حضرت چگونه جهان را پر از #عدل_و_داد می ‌كند؟ وقتی ذات مباركش به دنیا آمد این آیه را تلاوت كرد[1] ﴿وَ نُریدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذینَ اسْتُضْعِفُوا فِی اْلأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثینَ﴾،[2] این آیه در جریان پیروزی مستضعفان بنی اسرائیل بر مستكبران آل فرعون است. حضرت در روز میلادش این آیه را هنگام تولد قرائت كرد؛ یعنی برنامه من با #مشیت_الهی همراه است، من تنها رسالتم بیان احكام نیست، وضعی كه من به بار می ‌آورم مشابه وضعی است كه موسای كلیم به بار آورد، مشابه وضعی است كه جدم نبی اكرم به بار آورد و مانند آن. پس حضرت در میلادش این كریمه را قرائت كرد، شما وقتی این كریمه را تحلیل می ‌فرمایید می ‌بینید در طرفی از این كریمه موسای كلیم قرار دارد و در جبهه مقابل فرعون واقع شده است. این آیه مفادش آن است كه خدا اراده كرده است بر اساس تكوین كه مستضعفین را از شرّ مستكبرین برهاند #یك، و آنها را وارثان زمین قرار بدهد #دو، و حكومت عدل و داد را به دست اینها بسپارد #سه، فرعون و امثال فرعون را برای همیشه از تاریخ طرد كند #چهار، و مانند آن.

🔸 پس برنامه اصلاحی بقیة الله (ارواحنا فداه) با قرائت همین آیه روشن شد؛ منتها این حضرت وقتی جریان حكومت مستضعفین را تشریح می ‌كند آیات دیگری كه درباره مستضعف آمده را نمی ‌خواند، بلکه جریان مبارزه موسای كلیم را ذكر می ‌كند. سخن بلندی كه عارف نامدار صاحب فتوحات می ‌فرماید این است که می‌ گوید گرچه موسای كلیم پیروز شد و آل فرعون به كام دریا غرق شدند، اما این كار رایگان نبود! این كار با صبر و مقاومت زنان و مردان نستوه بنی اسرائیل بود كه قربانی‌ های فراوانی دادند، آن خون های به ناحق ریخته شده موسی که آل فرعون را به دریا سپرد. بعد می‌ گوید این تجلّی خداست نه به نحو تناسخ! این ‌طور نیست كه آن ارواح در موسی دمیده شدند به نحو تناسخ كه مستحیل است؛ یعنی تلاش ها و كوشش های فراوانی لازم است، قربانی دادن های زیاد لازم است تا در بین این قربانی ها ذات اقدس الهی اراده كند موسای كلیمی قیام كند تا درباره صحنه مقابل خدا بفرماید ﴿فَأَخَذْناهُ وَ جُنُودَهُ فَنَبَذْناهُمْ فِی الْیمِّ﴾؛[3] ما همه اینها را به دریا ریختیم. پس اگر بقیة الله (ارواحنا فداه) برنامه ‌اش را در هنگام میلاد با قرائت ﴿وَ نُریدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذینَ اسْتُضْعِفُوا فِی اْلأَرْضِ﴾ تبیین كرد، یعنی گرچه مستضعفان پیروزند و گرچه مستكبران محكومند اما قربانی های زیادی لازم است، فداكاری های فراوانی لازم است، این‌ چنین نیست كه بشود ریشه مستكبر را رایگان از جا كند!

🔸 آن كه به فكر خام است كه ولی عصر (ارواحنا فداه) ظهور كند و خودش به تنهایی جهان را اصلاح كند، او گرفتار همان فكری است كه به موسای كلیم گفتند ﴿اذْهَبْ أَنْتَ وَ رَبُّكَ فَقاتِلا إِنّا هاهُنا قاعِدُونَ﴾.[4] عده‌ ای به موسی گفتند تو و خدای تو به جنگ طاغوتیان بروید ما اینجا نشسته ‌ایم منتظر خبر پیروزی شماییم. آن كه به این فكر است امام بیاید و اصلاح كند، چون امام غایب است به او معتقد است و اگر امام ظهور كرد اول كسی كه مخالف امام است همین فكر است! اینكه می ‌گوید به من چه یا به تو چه خود امام اصلاح می ‌كند این فكرش همان ﴿اذْهَبْ أَنْتَ وَ رَبُّكَ فَقاتِلا إِنّا هاهُنا قاعِدُونَ﴾ است.

[1] . الغیبة، شیخ طوسی، ج1، ص۲۳۶.
[2] . سوره قصص، آیه5.
[3] . سوره قصص، آیه40.
[4] . سوره مائده، آیه24

📚 سخنرانی در نیمه شعبان
تاریخ: ۱۳۶۹/۱۲/۱۱


@a_javadiamoli_esra

استاد حسن عباسی
💠 @Hasanabbasi_ir
1 ماه پیش
📹 ببینید | چرخه کنش سیاسی در قرآن و شاهنامه فردوسی

❇️ طرح‌ریزی استراتژیک - دکترین امت‌سالاری دینی

💢 سرفصل: مهندسی سیاسی (۳۲) معماری دکترینولوژیک ایران درآستانه دهه پنجم انقلاب اسلامی (۱۴)
🔺 جهان‌بینی نجات (۲) - چرخه کنش و کنش گران سیاسی

🗓 تدریس شده در ۱۱ بهمن ۱۳۹۷

🎞 فیلم جلسه با کیفیت بالا در یوتیوب:

▫️ youtu.be/W-a09JI8ONA

🔺کرسی نظریه‌پردازی استاد حسن عباسی
🔺دانش دکترینولوژی - علوم استراتژیک

استاد حسن عباسی
🌐 @Hasanabbasi_ir
1 ماه پیش
💢 تاریخ باستان خاورمیانه

🔻 این بخش دوره ۳۵۰۰ قبل از میلاد - ۵۱۳ قبل از میلاد را پوشش می دهد.

🌐 اخبار استراتژیک
📡 @StrategicNews_ir
1 ماه پیش
✅ اعتصام به قرآن كریم

💬 آیت الله جوادی آملی

🔸 ماه مبارك رمضان فرا رسیده و این اولین ماه از دوازده ماه است هم «رَأْسُ‏ السَّنَة»[1] است و هم «غُرَّةُ الشُّهُور».[2] سالكان كوی حق سالشان از ماه مبارك رمضان شروع می ‌شود و به شعبان ختم می‌ شود؛ زیرا در این ماه مقدّرات علوم و معارف از یك سو و ارزاق و لوازم رزقی از سوی دیگر نازل می ‌شود، هم در ادعیه هم در روایات ماه مبارك رمضان به عنوان «رَأْسُ‏ السَّنَة» و «غُرَّةُ الشُّهُور» نام گرفت. ماه مبارك رمضان چه شبش و چه روزش خصوصیتی دارد كه در ماه های دیگر نیست؛ این زمان به بركت آن متزمن كه نزول قرآن كریم است نسبت به ازمنه دیگر شرفی دارد كه دیگر ماه ها آن شرف را ندارند. اینكه در دعاها می ‌خوانیم «وَ هَذَا شَهْرٌ عَظَّمْتَهُ وَ كَرَّمْتَهُ وَ شَرَّفْتَهُ وَ فَضَّلْتَهُ عَلَی الشُّهُورِ»؛[3] ناظر به همین است؛ لذا شب و روزش خصوصیتی دارد كه دیگر ماه ها فاقد این خصوصیت ‌اند و آن در اثر نزول قرآن كریم است.

🔸 نزول قرآن كریم همان طوری كه در بحث های دیگر به عرضتان رسید از سنخ آویختن قرآن است نه انداختن! قرآن در ماه مبارك رمضان انداخته نشد آن طوری كه باران را نازل می ‌كنند و به زمین می ‌اندازند كه به صورت تجافی است، بلكه قرآن را آویختند و این قرآن آویخته شده یك طرفش به دست خدای سبحان است و طرف دیگرش به دست مؤمنان و قاریان و مفسّران و عالمان قرآن اندیش. در ماه مبارك رمضان بهترین فرصت برای گرفتن این حبل متین و بالا رفتن است و اگر كسی از افق طبیعت بالا رفت و از منظر فرا طبیعی جهان را دید نه بیراهه می ‌رود نه راه كسی را می ‌بندد؛ نه تنها شیطان های او بسته‌اند، بلكه او شیطان های دیگران را هم می‌ بندد! نه تنها در جهنم به روی او بسته است، بلكه او توان آن را دارد كه درهای جهنم دیگران را هم ببندد تا كسی به دوزخ نرود! پس مهمترین عنصر این ماه اعتصام به قرآن كریم است؛ خواندن این كتاب، فراگیری این كتاب، پذیرش و #باور_معارف این كتاب و عمل به این كتاب.

🔸 هر اندازه انسان در خدمت قرآن كریم باشد باز راه دارد، چون یك سوی قرآن عربی مبین است كه در سوره «زخرف» فرمود: ﴿إِنّا جَعَلْنَاهُ قُرْآنَاً عَرَبِیاً لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ﴾[4] و سوی دیگرش منزه از عبری و عربی بودن تازی و فارسی بودن و مانند آن است، فرمود: ﴿وَ إِنَّهُ فی أُمِّ الْكِتابِ لَدَینا لَعَلِی حَكیمٌ﴾.[5] این قرآن در آغازش علیّ حكیم است و در انجامش عربی مبین، اگر كسی این عربی مبین را اعتصام كرد و فهمید و باور كرد و عمل نمود كم كم بر اساس «اقْرَأْ وَ ارْقَ»[6] همین طناب را می ‌گیرد بالا می ‌رود تا به نوبه خود به آن علیّ حكیم بار یابد، از علوّ الهی طرفی ببندد و از حكمت الهی بهره ببرد و بشود ﴿یؤْتِی الْحِكْمَةَ مَنْ یشَاءُ وَ مَنْ یؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِی خَیراً كَثیرَاً﴾.[7]

[1]. تهذیب الأحکام, ج4, ص333؛ «عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَلَیه السَّلام قَالَ إِذَا سَلِمَ شَهْرُ رَمَضَانَ سَلِمَتِ السَّنَةُ وَ قَالَ رَأْسُ‏ السَّنَةِ شَهْرُ رَمَضَانَ».
[2]. الإقبال بالأعمال الحسنة(ط ـ الحدیثة)، ج‏1، ص31؛ «أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَلَیه السَّلام قَالَ‏ إِنَّ الشُّهُورَ عِنْدَ اللَّهِ اثْنا عَشَرَ شَهْراً فِی كِتابِ اللَّهِ یوْمَ خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ‏ فَغُرَّةُ الشُّهُورِ شَهْرُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ هُوَ شَهْرُ رَمَضَانَ وَ قَلْبُ شَهْرِ رَمَضَانَ لَیلَةُ الْقَدْرِ وَ نُزِّلَ الْقُرْآنُ فِی أَوَّلِ لَیلَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ فَاسْتَقْبِلِ الشَّهْرَ بِالْقُرْآن‏».

[3] . إقبال الأعمال (ط ـ القدیمة)، ج‏1، ص24.
[4]. سوره زخرف، آیه3.
[5]. سوره زخرف، آیه4.
[6]. الکافی(ط ـ اسلامی)، ج2، ص606.
[7]. سوره بقره، آیه269.

📚 پیام موضوعی
تاریخ: 1384/07/10

استاد حسن عباسی
💠 @Hasanabbasi_ir
1 ماه پیش
سؤالی که ذهن حقیررا می‌آزارد این است:اگر کتابی بدست ما میرسید که گفته میشد یک دانشمند برجسته و نابغه‌ای هزار سال پیش نوشته است آیا برای فهمیدن مطالب آن بیشتر تلاش می‌کردیم یا برای فهمیدن حقایق و معارف #قرآن کریم؟!
امیدوارم جواب سنجیده ورفتار شایسته‌ای نسبت به این سؤال داشته باشیم

💬 علامه مصباح یزدی

استاد حسن عباسی
💠 @Hasanabbasi_ir
1 ماه پیش
🔰 رونمایی از تیزر مستند جنجالی "فروشنده ۳"

🧨 روایتی جدید و تکان دهنده از پشت صحنه آخرین تحولات داخلی و خارجی در آستانه انتخابات

📹 منتظر "فروشنده ۳" باشید

اندیشه جویان استاد حسن عباسی
📡 @Hasanabbasi_students
1 ماه پیش
✅ ‏روحانی ادعا کرد که در صد روز آینده تحریم‌ها برداشته می‌شود. این ادعا عوام‌فریبی انتخاباتی است، زیرا محال است که تیم مذاکره‌کننده بتواند قوانین تحریمی ‎#ایسا و ‎#کاتسا و ‎#یو_ترن را در این مذاکرات حذف کند.

✍ توئیت استاد حسن عباسی

💠 @Hasanabbasi_ir
1 ماه پیش

برای مشاهده این آیتم به اپلیکیشن پیام رسان مراجعه کنید

🔺 چرخه کنش سیاسی در قرآن و شاهنامه فردوسی

❇️ طرح‌ریزی استراتژیک - دکترین امت‌سالاری دینی

💢 سرفصل: مهندسی سیاسی (۳۲) معماری دکترینولوژیک ایران درآستانه دهه پنجم انقلاب اسلامی (۱۴)
🔺 جهان‌بینی نجات (۲) - چرخه کنش و کنش گران سیاسی

🗓 تدریس شده در ۱۱ بهمن ۱۳۹۷

#کلبه_کرامت
#فیلم

مرجع نشر صوت و فیلم
استاد حسن عباسی
📡 @Dr_abbasi
1 ماه پیش
✅ رزق

💬 آیت الله جوادی آملی

🔸 «وَ لَا مَرْزُوقٍ مَا لَيْسَ لَكَ»؛[1] آنچه براي تو نيست به آن نمي‌ رسي. اگر کار کردي حلال بود در آن شرايط به اين حدّ مي ‌رسي. «کژ روي جف القلم کژ آيدت»،[2] به قول حکيم فردوسي:
اگر بار خار است خود کِشته اي ٭٭٭ وگر پرنيان است خود رشته اي[3]
فرمود اگر راه درست رفتي، يک #رزق_خاص داري؛ بيراهه رفتي يک #رزق_مخصوص داري. نه رزق تو کم و زياد مي‌شود، شرايط خاص را اگر رعايت کردي؛ نه عمر تو کم و زياد مي ‌شود اگر شرايط مخصوص را رعايت کردي. اگر با #صله_رحم و بهداشت زندگي کردي، عمر مشخص داري. بدون صله رحم و بهداشت زندگي کردي، عمر محدود داري، همه مشخص است. ما يک أجل مقضي داريم يک أجل مسمّيٰ: ﴿أَجَلٌ مُسَمّي عِندَهُ﴾،[4] آن که تقديرپذير و تغييرپذير است همين أجل مقضي است که به دست خود آدم است؛ ولي کلّ اين جريان که «ففي نظام الكلّ كلٌ منتظم».

🔸 گاهي در بعضي از اين اعلاميه ‌ها مي‌گويند «مرگ نابهنگام»! مرحوم حکيم سبزواري را خدا رحمت کند! فرمود ما چيز نابهنگام در عالم نداريم، هر چيزي #به_هنگام است، ولي اين شخص چون حساب نمي ‌کرد خيال مي ‌کرد که نابهنگام است؛ وقتي علل و عواملش را در نظر بگيرد معلوم مي‌ شود به هنگام است.
ما ليس موزوناً لبعض من نغم‏ ‏٭٭٭ ففي نظام الكلّ كلّ منتظم
موتاً طبيعيا غدا اخترامي‏ ٭٭٭ قيس إلي کلّية النظام[5]‏

🔸 شما وقتي مرگ نابهنگام پنداري را بر اساس کلّ نظم علل و اسباب بسنجيد، مي ‌بينيد که در جاي خودش است و به هنگام است. ما چيز نابهنگام در عالم نداريم! «موتا طبيعا غدا اخترامي»، «اخترامي»؛ يعني نابهنگام. اين مرگ، مرگ طبيعي است. کسي آن را نابهنگام مي ‌پندارد که از علل و عوامل قبل و بعدش آگاه نباشد و گرنه:
موتا طبيعيا غدا اخترامي‏ ٭٭٭ قيس إلي کليّة النّظام
ايشان مي ‌فرمايند که نه مرگ جلو و عقب دارد، نه رزق جلو و عقب دارد.

[1]. نهج البلاغه، نامه72.
[2]. مثنوی معنوی، مولوی، دفتر پنجم، بخش135. «کژ روی جف القلم کژ آيدت ٭٭٭ راستی آری سعادت زايدت».
[3]. شاهنامه فردوسي, فريدون, بخش20.
[4]. سوره انعام, آيه2.
1. شرح المنظومة، ج‏2، ص422.

📚 درس اخلاق
تاریخ: ۱۳۹۶/۰۹/۳۰

استاد حسن عباسی
💠 @Hasanabbasi_ir
1 ماه پیش
دریافت سروش پلاس