مجمع البیان

قال رسول الله ص :بهترین شما کسی است که قرآن را فرا گیرد و به دیگران نیز بیاموزد روزانه با صفحاتی از تفسیر ارزشمند مجمع البیان در خدمت شما هستیم .ارتباط با ادمین @maninjambia 💖


1 ماه پیش
قسمت ســــــوم آیــــــــــات•

✍و بعضی گفته اند: الیه یصعد، یعنی بآسمان بالا میرود و بجایی که جز او کسی مالک حکم نیست پس قرار داده بالا رفتن را صعود بسوی او تعالی چنانچه میگویند کارشان بسلطان و پادشاه بالا رفت، و کلمه طیّب، سخنان نیکو است از بزرگداشت خدا و تنزیه کردن او و بهترین کلمات، لا اله الاّ اللّٰه است
📗وَ الْعَمَلُ الصّٰالِحُ یَرْفَعُهُ و عمل صالح و شایسته آن را بالا میبرد.
📌در معنای این آیه چند قول است:
🔴۱-حسن گوید، عمل صالح سخن پاکیزه را بالا میبرد بسوی خدا، پس هاء از یرفعه بسوی کلم برمیگردد.
🔴۲-ابن عباس گوید: معکوس معنای اوّل یعنی عمل صالح را سخن پاکیزه
بالا میبرد و معنایش اینست که عمل صالح فایده ندارد مگر وقتی که توحید و اخلاص صادر میشود.
🔴۳-قتاده گوید: یعنی عمل صالح را خدا بالا میبرد برای صاحبش یعنی قبول میکند و بنا بر این معنی پس اوّل خبر دادن است و تعلّق بماقبلش ندارد، سپس خداوند سبحان یاد کرد کسی را که توحید خدا را نپذیرفته است.
📗وَ الَّذِینَ یَمْکُرُونَ السَّیِّئٰاتِ
کلبی گوید: و آنهایی که کارهای بد انجام می‌دهند، و بعضی گفته اند: یمکرون یعنی آنهایی که مشرک بخدا میشوند.
👳‍♂ابی العالیه گوید به آنهایی که در دار الندوه به پیامبر خدا مکر کردند، و نقشه قتل پیغمبر (ص) را کشیدند، و آن قول خداست. وَ إِذْ یَمْکُرُ بِکَ الَّذِینَ کَفَرُوا... [سورۀ انفال آیۀ: ۳۰.]
و هنگامی که آنهایی که کافر شدند بتو مکر نمودند
📗لَهُمْ عَذٰابٌ شَدِیدٌ برای ایشانست عذاب دردناک در آخرت سپس خبر داد به اینکه مکر و نقشه ایشان باطل میشود و فرمود:
📗وَ مَکْرُ أُولٰئِکَ هُوَ یَبُورُ
و مکر این گروه فاسد، و نابود میشود و چیزی نیست و آنچه اراده کرده اند نافذ و عملی نخواهد شد.
#تمام_
🆔 @majmoolbayan

تفسیر_صفحه به صفحه_ریپلای شده👆
_
1 ماه پیش
قسمت دوم آیــــــــــات•

📗أَ فَمَنْ زُیِّنَ لَهُ سُوءُ عَمَلِهِ فَرَآهُ حَسَناً یعنی کفّار نفوسشان اعمال
بدشان را برایشان زینت داده و تصوّر میکنند که آنها کارهای خوبی هستند یا شیطان اعمالشان را برایشان زینت میدهد به اینکه آنها را بشبه گمراه کننده و ترک نظر و مطالعه در"دلیلها"واداشته و فریب میدهد تا اشتغال بکارهایی که در آن لذّت دنیاست نموده و تکلیف را زیر پا گذارند، و خبر قول او أ فمن زین له عمله محذوف است، یعنی، لا هو کمن علم الحسن و القبیح، و عمل بما علم، آیا او مثل آنست که زیبایی و زشت را دانسته و عمل بعلم خود کرده و.
عمل بدش برای او زینت داده نشده است.
✍و بعضی گفته اند: تقدیرش اینست کمن هداه اللّٰه مثل آنست که خدا او را هدایت و راهنمایی کرده،
✍و بعضی گفته اند: مثل کسیست که عمل خوبش- برایش زینت داده شده.
📗فَإِنَّ اللّٰهَ یُضِلُّ مَنْ یَشٰاءُ وَ یَهْدِی مَنْ یَشٰاءُ
پس البتّه خدا گمراه میکند هر که را بخواهد و هدایت میکند هر که را خواهد بیانش گذشت.
📗فَلاٰ تَذْهَبْ نَفْسُکَ عَلَیْهِمْ حَسَرٰاتٍ
یعنی ای محمد خود را برای حسرت خوردن بگمراهی ایشان هلاک نکن، و غصّه بحال ایشان نخور که کافر شدند و مستحق عقاب و عذاب گشته اند، و آن مثل قول اوست که میفرماید لَعَلَّکَ بٰاخِعٌ نَفْسَکَ أَلاّٰ یَکُونُوا مُؤْمِنِینَ [سورۀ شعراء آیۀ: ۳.]
شاید خودت را هلاک کنی که چرا ایمان نمی آورند، و حسرت غم و غصّه شدید است بر فوت و فقدان اعمال صالحه.
📗إِنَّ اللّٰهَ عَلِیمٌ بِمٰا یَصْنَعُونَ
البتّه که خدا داناست بآنچه که میکردند پس ایشان را بر آن پاداش میدهد سپس برگشت خدا بذکر دلیلهای توحید و فرمود:
📗وَ اللّٰهُ الَّذِی أَرْسَلَ الرِّیٰاحَ فَتُثِیرُ سَحٰاباً و خدا آن ذاتیست که
فرستاد باد را پس تحریک کرد و برانگیخت ابر را از هر جا که بود
📗(فسقناه) پس سوق دادیم و راندیم ابر را
📗إِلیٰ بَلَدٍ مَیِّتٍ بزمین مرده ای که باران در آن نباریده و خشک است، پس میبارد بر این زمین
📗فَأَحْیَیْنٰا بِهِ پس زنده کنیم بسبب باران و آب
📗اَلْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهٰا زمین را بعد از مردگی به اینکه برویانیم در آن زراعت و علف و گیاه را بعد از آنکه چیزی از اینها در آن نبود.
📗کَذٰلِکَ النُّشُورُ
همین طور است زنده شدن در قیامت، یعنی چنانچه باران چنین میکند بزمین خشک مرده از زنده کردن آن بسبب زراعت و گیاه مردم هم بعد از مردنشان زنده و محشور میشوند برای رسیدن بپاداش از ثواب و عقاب.
📗مَنْ کٰانَ یُرِیدُ الْعِزَّةَ فَلِلّٰهِ الْعِزَّةُ جَمِیعاً
هر که عزّت و ارجمندی میخواهد پس تمام عزّت از آن خداست.
⭕️اختلاف در معنای عزّت:
👳‍♂فراء گوید: یعنی هر کس علم عزّت میخواهد و آن قدرت و توان بر مقهور کردن و غلبه کردن بر کسی که عزت دارد، پس البتّه تمام عزت از آن خدا و مخصوص اوست.
👳‍♂قتاده گوید: یعنی هر کس قصد عزّت دارد پس خود را بسبب طاعت و فرمان بری از خدا عزیز کند زیرا خدای تعالی او را عزیز خواهد نمود، یعنی اینکه قول او فَلِلّٰهِ الْعِزَّةُ جَمِیعاً معنایش دعوت بطاعت کسیست که عزت از آن اوست، چنان که میگویند هر که مال میخواهد پس مال مال فلانی است، پس از او بخواهد، و به صحّت این معنا دلالت میکند حدیثی را که انس از پیامبر صلّی اللّٰه علیه و آله روایت کرده که فرمود، بدرستی که پروردگار شما هر روز میگوید
انا العزیز فمن اراد الدارین فلیطع العزیز من عزیزم پس هر کس عزّت دنیا و آخرت را میخواهد، پس اطاعت کند عزیز را.
📗إِلَیْهِ یَصْعَدُ الْکَلِمُ الطَّیِّبُ
بسوی او بالا میرود سخن پاکیزه، و کلم جمع کلمه است، گفته میشود هذا کلم و هذه کلم پس مذکر میشود و مؤنث میگردد و هر دو آنها جمع است و بین آنها و مفردش چیزی جز هاء (کلمه) نیست، در آن تذکیر و تأنیث جایز است، و معنای صعود در اینجا قبول عمل از صاحب آن و ثواب دادن بر آنست و هر عملی را که خدا قبول کند از طاعت آن را برفع و صعود به بالا بردن توصیف میکند، برای آنکه فرشتگان مینویسند اعمال بنی آدم را و بالا میبرند تا جایی که خدای تعالی بخواهد و این مانند قول او است: إِنَّ کِتٰابَ الْأَبْرٰارِ لَفِی عِلِّیِّینَ [سورۀ مطففین آیۀ: ۱۸.]
بدرستی که کتاب و پرونده نیکان هر آینه در مقامات بالاست.
#ادامه_دارد
🆔 @majmoolbayan

تفسیر_صفحه به صفحه_ریپلای شده👆
_
1 ماه پیش
[سوره فاطر آیات ۶ تا ۱۰]
قسمت اول آیــــــــــات•

⭕️إِنَّ اَلشَّیْطٰانَ لَکُمْ عَدُوٌّ فَاتَّخِذُوهُ عَدُوًّا إِنَّمٰا یَدْعُوا حِزْبَهُ لِیَکُونُوا مِنْ أَصْحٰابِ اَلسَّعِیرِ (۶) اَلَّذِینَ کَفَرُوا لَهُمْ عَذٰابٌ شَدِیدٌ وَ اَلَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا اَلصّٰالِحٰاتِ لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَ أَجْرٌ کَبِیرٌ (۷) أَ فَمَنْ زُیِّنَ لَهُ سُوءُ عَمَلِهِ فَرَآهُ حَسَناً فَإِنَّ اَللّٰهَ یُضِلُّ مَنْ یَشٰاءُ وَ یَهْدِی مَنْ یَشٰاءُ فَلاٰ تَذْهَبْ نَفْسُکَ عَلَیْهِمْ حَسَرٰاتٍ إِنَّ اَللّٰهَ عَلِیمٌ بِمٰا یَصْنَعُونَ (۸) وَ اَللّٰهُ اَلَّذِی أَرْسَلَ اَلرِّیٰاحَ فَتُثِیرُ سَحٰاباً فَسُقْنٰاهُ إِلیٰ بَلَدٍ مَیِّتٍ فَأَحْیَیْنٰا بِهِ اَلْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهٰا کَذٰلِکَ اَلنُّشُورُ (۹) مَنْ کٰانَ یُرِیدُ اَلْعِزَّةَ فَلِلّٰهِ اَلْعِزَّةُ جَمِیعاً إِلَیْهِ یَصْعَدُ اَلْکَلِمُ اَلطَّیِّبُ وَ اَلْعَمَلُ اَلصّٰالِحُ یَرْفَعُهُ وَ اَلَّذِینَ یَمْکُرُونَ اَلسَّیِّئٰاتِ لَهُمْ عَذٰابٌ شَدِیدٌ وَ مَکْرُ أُولٰئِکَ هُوَ یَبُورُ (۱۰)
ترجمه:
⭕️۶-البتّه شیطان شما را دشمنی است پس شما نیز او را دشمن گیرید بی گفتگو شیطان پیروانش را میخواند تا آنان از ملازمان آتش سوزان باشند.
۷-البتّه آنان که کافر شدند برای ایشان شکنجه ای سخت است و آنان که ایمان آوردند و کارهای شایسته کردند برای ایشان آمرزشی و مزدی بزرگست
۸-آیا کسی که زشتی عمل او برایش آراسته شد پس آن را نیکو دید البتّه خدا هر که را خواهد در گمراهی وا میگذارد و هر که را خواهد هدایت میکند پس جان خویش را برای حسرتها که بر گمراهی ایشان میخوری ضایع مکن زیرا که خدا بآنچه میکنند داناست.
۹-خدای یکتا آن ذاتیست که بادها را فرستاد پس آن بادها ابرها را برانگیختند، و آن را بر زمین مرده براندیم پس زمین را پس از مردگی آن به وسیلۀ بارانی که از ابر فرود آمدند زنده گردانیدیم و زنده گردانیدن زمین مانند برانگیختن مردگانست.
۱۰-هر که برای خود عزّت میخواهد همه عزّتها از آن خداست سخنان پاک بسوی خدا بالا میرود و عمل شایسته سخنان پاکیزه را بالا میبرد و آنان که حیله‌های بد میکنند برای ایشان شکنجه ای سخت است و نیرنگ آن گروه فاسد میشود.
⭕️قرائت:
👳‍♂ابو جعفر (فلا تذهب) بضم تاء و نصب (نفسک) قرائت کرده و بقیّه از قرّاء (فلا تذهب نفسک) خوانده اند و دلیل در هر دو ظاهر است.
⭕️اعراب:
®حسرات مصدر فعل محذوف است تقدیرش، فلا تذهب نفسک تتحسّر علیهم حسرات است، و جمیعا منصوب است بر حالیّت و عامل در آن چیزی است که لام از للّٰه بآن متعلّق است، و هو در وَ مَکْرُ أُولٰئِکَ هُوَ یَبُورُ فاصله شده بین مبتداء و خبرش.

📚تفسیر:
سپس خداوند سبحان حذر داد ایشان را از شیطان و فرمود:
📗إِنَّ الشَّیْطٰانَ لَکُمْ عَدُوٌّ
البتّه شیطان دشمن شماست میخواند شما را بکارهایی که در آن هلاکت و زیان دنیا و آخرت است و منصرف میکند شما را از کارهای خوب و نیکو و میخواند شما را بکارهای بد.
📗فَاتَّخِذُوهُ
یعنی پس او را دشمن بدانید و با او عداوت کنید و پیرویش نکنید به اینکه موافق مقصود او عمل کنید و اعتراف نمائید که تسلیم و منقاد او هستید.
📗إِنَّمٰا یَدْعُوا حِزْبَهُ
فقط او پیروان و دوستان و یاران خود را میخواند
📗لِیَکُونُوا مِنْ أَصْحٰابِ السَّعِیرِ تا آنکه از اصحاب و ملازمین آتش او باشند و سعیر آتش برافروخته و شعله ور است و معنایش اینست که برای سلطنت و تسلّطی بر مؤمنین نیست و لکن او یاران خود را دعوت میکند باعمالی که بسبب آن مستحق آتش شوند.
سپس بیان نمود خدای سبحان حال مردمی که او را اجابت نموده و پاسخ مثبت دادند و حال کسانی که مخالفت او را نمودند و گفت:
📗اَلَّذِینَ کَفَرُوا لَهُمْ عَذٰابٌ شَدِیدٌ
کسانی که کافر شدند برای آنان عذاب سختی است بعنوان پاداش بر کفرشان.
📗وَ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّٰالِحٰاتِ لَهُمْ مَغْفِرَةٌ
و آن کسانی که ایمان آوردند و کار شایسته کردند برای ایشان آمرزش از خداست برای گناهانشان.
📗وَ أَجْرٌ کَبِیرٌ
یعنی ثواب بزرگیست، سپس فرمود بعنوان تقریر و بیان برای ایشان
#ادامه_دارد
🆔 @majmoolbayan

تفسیر_صفحه به صفحه_ریپلای شده👆
_
1 ماه پیش
1 ماه پیش
⭕️ پست ویژه

👌 کلیپ بسیار زیبا و مهم و بشارت بخش

🔰 شمارش معکوس ظهور

🔻 ظهور بسیار نزدیک است
┈┈••••✾•🌿🦋🌿•✾•••┈┈•
Join🔜 @majmoolbayan
🦋🌿🦋🌿
1 ماه پیش
#عصر_ظهور
قسمـــــــــت پنجــــــاه و ســـــــــوم★
ادامه قسمت قبل★👆👆

❤️#سیمای_کلی_دوران_ظهور ❤️

🌤🌤🌤🌤

🤴همچنین " یوآش " فرمانروای اسرائیل بر کشور یهودا یورش برد و حصار شهر را
ویران ساخت و تمام زر و سیم و ظروف موجود در خانه خدا و نیز خزانه های سلطان را به یغما برد. [سفر دوم فرمانروایان فصل ۱۴: ۱۱ - ۱۴ و فصل ۲۵: ۲۱ - ۲۴. ]
💥این کشمکش و تسلط کشورهای مجاور بر یهودیان تا زمان اشغالگری آشوریان،ادامه داشت!
⭕️دوره استیلای آشوریان '
✍سلطه آشوری‌ها بر یهود، با هجوم شلمنصر سوم فرمانروای آشوریان در سالهای
۸۵۹ ق. م تا ۸۲۴ ق. م به کشور آرامی‌ها و قلمرو اسرائیل آغاز گردید. بگونه ای که
تمام منطقه، تحت فرمان او و فرمانروایان آشوری پس از او در آمد.
✍📌به نظر میرسد که در آن زمان کشور یهودا، بر خلاف کشور اسرائیل هوادار آشوریان بود. زیرا به گفته تورات فرمانروای یهودا " آحاز بن یوثام " از فرمانروای آشور " تغلث فلاسر "
خواست که دست به حمله ای علیه کشور اسرائیل و آرامی‌ها بزند.
📌او این درخواست را پذیرفت و در سال ۷۳۲ ق. م دست به حمله زد. و جانشین او شلمنصر پنجم نیز کار او را دنبال کرد، اما هنگام محاصره شکیم (نابلس) یعنی پایتخت اسرائیل، درگذشت و جانشین وی " سرجون دوم " اشغال نابلس را به پایان برد و بر آن تسلط یافت. آشوریان در حمله بر اسرائیل اخراج یهودیان از آن مکان را مطرح و " تغلث فلاسر " تمامی آنان را اسیر و به سرزمین خود بازگرداند و آشوریان را جایگزین آنها نمود. [سفر دوم اخبار فرمانروایان، فصل ۱۵: ۲۹. ]
✍📌پس از او " سلطان فقح " به تکمیل آن نقشه پرداخت و بسیاری از بنی اسرائیل از
جمله افراد شاخه " منسی " را به اسارت گرفت. [سفر اخبار روزها، فصل ۵: ۲۹. ]
🤴سرجون دوم، نزدیک به سی هزار تن از یهودیان را به سوی حران و کرانه خابور و
میدیا کوچ داد، و آرامی‌ها را جایگزین آنان نمود. [سفر دوم فرمانروایان، فصل ۱۷: ۵ و ۶ و ۱۸. ]
✍📌در دوران فرمانروائی حزقیا که ظاهرا میکوشید با مصری‌ها ارتباط برقرار کند، کشور یهودا از سلطه آشوریها خارج گردید. اما " سنحاریب " فرمانروای آشور از این
ماجرا به خشم آمد و در حدود سال ۷۰۱ ق. م برای تسلط بر کشور یهودا، دست به
حمله زد و قدس را به تصرف خود درآورد و بر منطقه مسلط شد. و " حزقیا " تمام
نقره‌های موجود در خانه خدا و خزانه‌های قصر فرمانروا را به وی تسلیم کرد. " [سفر اخبار فرمانروایان، فصل ۱۸: ۱۳ - ۱۵. ]
📌این آخرین هجوم آشوریان برای سیطره بر یهودا بود. تورات فعلی علاوه بر پادشاهان قبلی آشور، از اسرحدون، و آشور بانیبال
آخرین فرمانروای آنها یاد کرده و میگوید: این دو، اقوامی را از آشور کوچانده و در
سامره (نابلس) اسکان دادند. [سفر عزرا، فصل ۴: ۱۰.]
⭕️دوران استیلای بابلیان '
✍نینوا، پایتخت آشوریان، در سال ۶۱۲ ق. م بدست مادها و بابلی‌ها (کلدانیها)
سقوط کرد و سرزمین آنها توسط این دو نیروی جدید تقسیم شد. عراق و منطقه
شام و فلسطین نصیب بابلیان شد. بخت النصر مشهورترین فرمانروای آنان، برای
سیطره بر سرزمین شام و فلسطین دو بار، به آنها حمله کرد ابتدا در سال ۵۹۷ ق. م و
سپس به سال ۵۸۶ ق. م. او در نخستین هجوم، قدس را محاصره و فتح کرده و خزانه‌های قصر فرمانروا را از آن خود نمود، و شمار زیادی از یهودیان از جمله سلطان " یهویاکین " و مدافعان او را به اسارت درآورد، وصدقیا عموی یهویاکین را بر باقیمانده یهودیان گماشت و اسیران را در منطقه نیبور نزدیک رود خابور در بابل اسکان داد. [سفر دوم اخبار فرمانروایان، فصل ۲۴: ۱ - ۶. ]
✍📌علت حمله دوم، کشمکش میان بخت النصر و فرعون مصر برای نفوذ در منطقه
فلسطین بود، فرعون فرمانروایان شام و فلسطین و از جمله صدقیا فرمانروای قدس
را بر هم پیمانی با خود و علیه بابلیان تشویق کرد. آنان نیز پذیرفتند. او حمله خود را
به منطقه آغاز کرد، اما بخت النصر به سرعت دست به هجومی دیگر زد که منجر به
شکست مصریان و تصرف تمام منطقه گردید.
🎭لشکر بابلیان وارد قدس شدند و معبد
سلیمان را به آتش کشیده و ویران کردند و خزانه‌های آن را به غارت بردند. خانه
بزرگان یهود را نیز چنین کرده و قریب به ۵۰ هزار تن از یهودیان را به اسارت گرفتند
و فرزندان صدقیا را پیش روی او سر بریده و چشمهایش را از حدقه بیرون آوردند و
سپس همراه با اسیران بردند، و بدین گونه کشور یهودا را منقرض ساختند. [سفر دوم فرمانروایان، فصل ۲۴: ۱۷ - ۲۰ و ۲۵ و سفر دوم اخبار، فصل ۳۶: ۱۱ - ۲۱ و سفر ارمیا، فصل ۳۹: ۱ - ۴.]
#ادامه_دارد ..★★
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂
📚 برگرفــــــــته از کتـــــــاب عصــــرظهور علامه کورانـــــــے..
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
Join🔜 @majmoolbayan
🌺🌿🌺🌿
1 ماه پیش
1 ماه پیش
قسمت ســـــــوم آیــــــــــات•

📗فَلاٰ تَغُرَّنَّکُمُ الْحَیٰاةُ الدُّنْیٰا
پس زندگی دنیا شما را فریب ندهد که بلذتهای آن و نعمتهای آن فریب بخورید و گول نزند شما را حب ریاست، و حب زیاد ماندن در دنیا پس بدرستی که این از اندکی نابود و فانی میشود و گناه و وبال آن باقی میماند.
📗وَ لاٰ یَغُرَّنَّکُمْ بِاللّٰهِ الْغَرُورُ
و فریب ندهد شما را فریب دهندۀ بخدا و او یعنی غرور عادتش اینست که غیر خود را مغرور میکند و دنیا و زینت آن موصوف باین صفتند برای آنکه مردم مغرور بآن میشوند.
✍مجاهد و حسن گفته اند: که غرور شیطان و او ابلیس است.
#تمام_
🆔 @majmoolbayan

تفسیر_صفحه به صفحه_ریپلای شده👆
_
1 ماه پیش
قسمت دوم آیــــــــــات•

📗أُولِی أَجْنِحَةٍ مَثْنیٰ وَ ثُلاٰثَ وَ رُبٰاعَ
👳‍♂قتاده گوید: صاحبان بالها دو تا دو تا، و سه تا، سه تا، و چهار تا، چهار تا، و تفسیر آن گذشت، و فقط آنها را صاحبان بال قرار داد برای آنکه برایشان امکان بالا رفتن و پائین آمدن بسوی زمین باشد، پس بعضی از ایشان دو بال دارند و بعضی سه بال و برخی چهار بال، فرمود و زیاد میکند در آن بالها آنچه خواهد و آن قول اوست.
📗یَزِیدُ فِی الْخَلْقِ مٰا یَشٰاءُ
می افزاید در خلقت هر چه بخواهد.
👳‍♂ابن عباس گوید: پیغمبر (ص) شب معراج جبرئیل را دید که برایش ششصد بال بود، و این اختیار زجاج و فراء است.
✍زهری و ابن جریح گویند: قصد کرده بقولش یزید فی الخلق ما یشاء خوش صدایی را.
👳‍♂قتاده گوید: آن ملاحت و نمکین بودن دو چشم است.
✍و ابو هریره از پیامبر (ص) روایت کرده که فرمود آن زیبایی صورت و موی قشنگ و صدای خوب است.
📗إِنَّ اللّٰهَ عَلیٰ کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ
بدرستی که خدا بر هر چیزی تواناست هیچ چیزی نیست مگر آنکه او بر عین آن یا مثل آن تواناست، سپس خدا بیان کرد انعامش را بر خلقش و گفت:
📗مٰا یَفْتَحِ اللّٰهُ لِلنّٰاسِ مِنْ رَحْمَةٍ فَلاٰ مُمْسِکَ لَهٰا
یعنی آنچه میآید ایشان را از باران و تندرستی یا هر نعمتی که خدا بخواهد هیچکس قدرت ندارد که جلوی آن را بگیرد.
📗وَ مٰا یُمْسِکْ و آنچه که امساک میکند از اعطاء آن.
📗فَلاٰ مُرْسِلَ لَهُ مِنْ بَعْدِهِ
پس رساننده برای او بعد از آن نیست، یعنی هیچکس قدرت بر ارسال و اعطاء آن را ندارد.
👳‍♂حسن گوید: یعنی آنچه خدا میفرستد از پیامبران بسوی بندگانش در وقتی غیر وقت دیگر پس مانعی برای آن نیست برای آنکه رسول رحمت از خداست چنانچه فرمود: وَ مٰا أَرْسَلْنٰاکَ إِلاّٰ رَحْمَةً لِلْعٰالَمِینَ [سورۀ انبیاء آیۀ: ۱۰۷.]
و آنچه امساک میکند در زمان فترت یا از کسانی که باو زخم میزدند از کفّار پس رساننده برای او نیست، و لفظ محتمل است برای همه باشد.
📗وَ هُوَ الْعَزِیزُ
یعنی قادر چنانی که عاجز نمیشود
📗(الْحَکِیمُ) در افعالش دانا و محکم کار است، چه انعام کند و چه امساک از رحمت نماید، برای آنکه او آنچه حکمتش اقتضا کند میکند، سپس مؤمنین را خطاب نموده و گفت:
📗یٰا أَیُّهَا النّٰاسُ اذْکُرُوا نِعْمَتَ اللّٰهِ عَلَیْکُمْ
ای مردم یاد کنید نعمت خدا را بر خودتان نعمت ظاهری و نعمت باطنی که از جمله آن شما را آفرید و ایجاد کرد و زنده نمود و شما را توانا نمود و اشتهاء شهوت در شما قرار داد و برای شما آفرید اقسام لذّتها و منافع را.
📗هَلْ مِنْ خٰالِقٍ غَیْرُ اللّٰهِ یَرْزُقُکُمْ مِنَ السَّمٰاءِ وَ الْأَرْضِ
آیا خالقی جز خدا هست که شما را از آسمان و زمین روزی دهد این استفهام تقدیریست برای ایشان، و معنایش نفی است تا آنکه اقرار کنند به اینکه خالقی نیست مگر خدا و روزی میدهد از آسمان بوسیلۀ باران و از زمین بسبب روئیدنی ها، و آیا جایز است اطلاق لفظ خالقی بر غیر خدای سبحان، در آن دو وجه است:
🔴۱-اینکه این لفظ بر احدی جز خدا اطلاق نمیشود، و فقط غیر خدا به لفظ خالق توصیف میشود بنا بر جهت تقیید اگر چه جایز است اطلاق لفظ صانع و فاعل و رازق و مثل آنها بر غیر خدا.
🔴۲-یعنی خالقی نیست که روزی دهد و روزی را بوجود نمی آورد مگر خدای تعالی.
📗لاٰ إِلٰهَ إِلاّٰ هُوَ
یعنی معبودی جز او نیست که شایسته پرستش و عبادت باشد.
📗فَأَنّٰی تُؤْفَکُونَ یعنی چگونه منصرف از راه حق بگمراهی میشوید.
✍و بعضی گفته اند: یعنی کجا عدول میکنید از این دلیلهایی که برای شما اقامه کردم بر توحید با وضوح و آشکاری آن، سپس تسلّی داد خدا پیامبرش صلّی اللّٰه علیه و آله را از تکذیب قومش او را و گفت:
📗وَ إِنْ یُکَذِّبُوکَ
و اگر تکذیب کردند تو را ای محمد.
📗فَقَدْ کُذِّبَتْ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِکَ وَ إِلَی اللّٰهِ تُرْجَعُ الْأُمُورُ پس قطعا تکذیب شدند رسولان و پیامبرانی قبل از تو بودند، و بسوی خدا کارها برمیگردد، پس پاداش میدهد کسی را که پیامبران را تکذیب کند، و یاری کند پیامبرانی که تکذیب شدند، سپس مخلوق را خطاب کرده و گفت:
📗یٰا أَیُّهَا النّٰاسُ إِنَّ وَعْدَ اللّٰهِ
ای مردم بدرستی که وعده خدا حق است از روز رستاخیز و قیامت و بهشت و دوزخ و پاداش و حساب
📗(حَقٌّ) راست است، لا محاله خواهد آمد.
#ادامه_دارد
🆔 @majmoolbayan

تفسیر_صفحه به صفحه_ریپلای شده👆
_
1 ماه پیش
#سوره_ملائکه یا فاطر
قسمت اول آیــــــــــات•

✍مکی است .حسن گوید، مگر دو آیه، إِنَّ الَّذِینَ یَتْلُونَ کِتٰابَ اللّٰهِ... و آیۀ ثُمَّ أَوْرَثْنَا الْکِتٰابَ...
⭕️عدد آیات:
چهل و شش آیه شامی و مدنی اخیر است و ۴۵ آیه از نظر دیگران.
⭕️اختلاف آن:
در هفت آیه است، اَلَّذِینَ کَفَرُوا لَهُمْ عَذٰابٌ شَدِیدٌ بصری و شامی جدید و آیۀ و البصیر و النور سه آیه غیر بصری، مَنْ فِی الْقُبُورِ غیر شامی است (أَنْ تَزُولاٰ) بصری (تبدیلا) بصری و شامی و مدنی اخیر است.
⭕️فضیلت آن:
👳‍♂ابی بن کعب از پیامبر (ص) روایت کرده که فرمود هر کس سورۀ ملائکه را قرائت کند روز قیامت سه در از درهای بهشت او را صدا میزند که از هر کدام از این سه در که خواستی وارد شو.
⭕️تفسیر آن:
چون خداوند سبحان سوره قبلی را پایان داد برد اهل شرک و شک و عناد این سوره را افتتاح نمود بذکر کمال قدرت و وحدانیّت و دلیلهای- توحیدی و گفت:

[سوره فاطر : آیات ۱ تا ۵]

⭕️بِسْمِ اَللّٰهِ اَلرَّحْمٰنِ اَلرَّحِیمِ. اَلْحَمْدُ لِلّٰهِ فٰاطِرِ اَلسَّمٰاوٰاتِ وَ اَلْأَرْضِ جٰاعِلِ اَلْمَلاٰئِکَةِ رُسُلاً أُولِی أَجْنِحَةٍ مَثْنیٰ وَ ثُلاٰثَ وَ رُبٰاعَ یَزِیدُ فِی اَلْخَلْقِ مٰا یَشٰاءُ إِنَّ اَللّٰهَ عَلیٰ کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ (۱) مٰا یَفْتَحِ اَللّٰهُ لِلنّٰاسِ مِنْ رَحْمَةٍ فَلاٰ مُمْسِکَ لَهٰا وَ مٰا یُمْسِکْ فَلاٰ مُرْسِلَ لَهُ مِنْ بَعْدِهِ وَ هُوَ اَلْعَزِیزُ اَلْحَکِیمُ (۲) یٰا أَیُّهَا اَلنّٰاسُ اُذْکُرُوا نِعْمَتَ اَللّٰهِ عَلَیْکُمْ هَلْ مِنْ خٰالِقٍ غَیْرُ اَللّٰهِ یَرْزُقُکُمْ مِنَ اَلسَّمٰاءِ وَ اَلْأَرْضِ لاٰ إِلٰهَ إِلاّٰ هُوَ فَأَنّٰی تُؤْفَکُونَ (۳) وَ إِنْ یُکَذِّبُوکَ فَقَدْ کُذِّبَتْ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِکَ وَ إِلَی اَللّٰهِ تُرْجَعُ اَلْأُمُورُ (۴) یٰا أَیُّهَا اَلنّٰاسُ إِنَّ وَعْدَ اَللّٰهِ حَقٌّ فَلاٰ تَغُرَّنَّکُمُ اَلْحَیٰاةُ اَلدُّنْیٰا وَ لاٰ یَغُرَّنَّکُمْ بِاللّٰهِ اَلْغَرُورُ (۵)
ترجمه:
⭕️بنام خداوند بخشندۀ مهربان ۱-تمام سپاس و شکر مخصوص خدائیست که آفریننده آسمانها و زمین است، قرار دهنده فرشتگانست فرستادگانی که دارای دو بال دو دو و سه سه و چهار چهار است در آفرینش هر چه خواهد میافزاید زیرا که خدا بهر چیز توانا است.
۲-آنچه خدا از بخشایش برای مردم بگشاید پس آن را هیچ بازگیرندۀ نیست و آنچه خدا بازگیرد پس آن را از پس بازگرفتنش هیچ فرستنده ای نیست و او نیرومندی درست کردار است.
۳-ای مردم نعمت خدای را بر خویشتن یاد کنید، آیا هیچ آفریننده ای جز خدا هست که از آسمان و زمین شما را روزی دهد هیچ خدایی نیست، پس چگونه منصرف شده اید.
۴-اگر اهل مکه تو را (ای پیامبر) دروغگو شمردند بحقیقت پیش از تو پیغمبرانی تکذیب شده اند کارها بسوی خدا بازگشت خواهد کرد.
۵-ای مردم وعده خدا راست و درست است پس زندگانی دنیا شما را نفریبد و شیطان فریبنده شما را بکرم خدا مغرور نسازد.
⭕️قرائت:
✍اهل کوفه غیر عاصم و ابو جعفر (غیر اللّٰه) را بجرّ خوانده و بقیّه از قاریان برفع خوانده اند.
⭕️دلیل:
👳‍♂ابو علی گوید: کسی که (غیر اللّٰه) بجرّ خوانده آن را صفت بر لفظ (من خالق) قرار داده و خبرش یرزقکم من السماء و الارض، و کسی که (غیر اللّٰه) را برفع خوانده احتمال چند وجه داده: ۱-اینکه آن خبر مبتداء باشد ۲-اینکه صفت بر محلّ مبتداء باشد و خبرش مضمر باشد تقدیرش (هل خالق غیر اللّٰه فی الوجود او العالم) آیا خالقی که غیر خدا باشد در وجود یا در عالم هست ۳-اینکه غیر استثناء باشد و خبرش مضمر مثل آنکه گوید، هل من خالق الاّ اللّٰه آیا نیست خالقی مگر خدا و دلالت میکند بر امکان استثناء قول خدا
مٰا مِنْ إِلٰهٍ إِلاَّ اللّٰهُ، نیست خدایی مگر خدا.
📒لغت:
📥الفطر: پارۀ از چیز بظاهر شدن آن برای حسّ و فاطر السماوات یعنی خالق و آفریدگار آسمانها.
⭕️اعراب:
®مَثْنیٰ وَ ثُلاٰثَ وَ رُبٰاعَ
صفت برای اجنحه است که عدول از اثنین اثنین و ثلاثه ثلاثه و اربعه اربعه،
®مٰا یَفْتَحِ اللّٰهُ ما شرطیه است در محل نصب برای مفعول بودن آن فتحه داده میشود.
📚تفسیر:
📗اَلْحَمْدُ لِلّٰهِ فٰاطِرِ السَّمٰاوٰاتِ وَ الْأَرْضِ
ستایش از آن خدائیست که آفریدگار آسمانها و زمین است در حالی که اوّل است بنا بر اینکه مثالی برای او نیست، خودش سبقت و پیشی گرفت در حمد تا آنکه ما را تعلیم کند و آگاه نماید که چگونه سپاس کنیم او را، و برای آنکه برای ما بیان سازد که تمام حمد از آن او است.
📗جٰاعِلِ الْمَلاٰئِکَةِ رُسُلاً
فرشتگان را رسولان قرار داد بسوی پیامبران با کتابها و وحی. #ادامه_دارد
🆔 @majmoolbayan

تفسیر_صفحه به صفحه_ریپلای شده👆
_
1 ماه پیش
1 ماه پیش

وفى الارض آيات للموقنين
وفى انفسكم افلاتبصرون

و در زمين براى اهل يقين، نشانه‌هايىست.و در (آفرينش) خودتان؛ پس چرا نمىنگريد؟↯

How do our eyes move in perfect synchrony?But having two eyes would lead to double vision if...

➣چطور #چشم_ها در انطباق کامل حرکت مي‌کنند؟! داشتن 2چشم درصورت عدم هماهنگي کاملشان باهم، منجر به دید دوگانه مي‌شود. پس چگونه چشم‌ها همیشه با یکدیگر کار مي‌کنند؟

➣براي جلوگیري از ایجاد دید دوگانه، مغز از یک سیستم بازخورد بهره مي‌گیرد که کارش تنظیم دقیق طول عضلات کنترل‌کننده چشم است که باعث ایجاد حرکات دقیق چشم مي‌شود. هر چشم 6عضله دارد که حرکتش را در جهات مختلف تنظیم مي‌کنند و هریک از این عضلات بطور همزمان باید درهر 2چشم بکار گرفته شود تا در هماهنگي کامل حرکت کنند! واقعاً شگفت‌انگیز است. مغز داراي سیستمي عصبي‌ست که به‌طرز حیرت‌آوري سازماندهي شده است؛ مغز با گذشت زمان مي‌آموزد چه مقدار تحریك را به هریک از 12 ماهیچه، براي هر جهتي که انسان مي‌خواهد خیره شود ارسال کند"
Ⓜ️https://www.livescience.com/why-eyes-move-together.html

┈┈••••✾••✾•••┈┈•
Join🔜 @majmoolbayan
1 ماه پیش
1 ماه پیش
قسمت ســـــــوم آیـــــــــــــات•

📗کَمٰا فُعِلَ بِأَشْیٰاعِهِمْ مِنْ قَبْلُ
چنانچه با امثال آنها هم از کفّار در جلوتر همین عمل شده بود.
✍بعضی گفته اند: یعنی بکسانی که موافق با عقیده ایشان بودند و اهل دین و مرامشان از امّت‌های گذشته وقتی که در موقع دیدن بلا و عذابی که توبه کردند و قبول نشد از ایشان.
👳‍♂ضحاک گوید: مقصود از این آیه اصحاب فیل است که وقتی خواستند کعبه را خراب کنند.
📗إِنَّهُمْ کٰانُوا فِی شَکٍّ
یعنی آنها در شک و تردید بودند از روز رستاخیز و قیامت.
✍و بعضی گفته اند: یعنی در شک از وقوع عذاب بایشان.
📗(مُرِیبٍ)
یعنی تشکیک کننده بودند چنانچه گفتند (عجب عجیب) شگفت است شگفت آمیز.
#تمام_
🆔 @majmoolbayan

تفسیر_صفحه به صفحه_ریپلای شده👆
_
1 ماه پیش
قسمت دوم آیـــــــــــــات•

✍و از حذیفة بن یمان روایت شده که پیغمبر (ص) یاد نمود فتنه ای که میان اهل مشرق و مغرب خواهد بود فرمود، آنان در همان میان جنگ با یکدیگرند که سفیانی بر ایشان خروج میکند از وادی یابس، با لشکر فراوان تا در دمشق فرود آید، پس دو لشگر بر انگیزد یکی بسوی مشرق و دیگری را بسوی مدینه اعزام کند تا وارد شوند بر زمین بابل از شهر ملعونه بغداد، پس میکشند، بیش از سه هزار نفر و به بیش از یکصد نفر از زنها تجاوز کنند و بکشند سیصد نفر از بزرگان بنی العباس را سپس بسوی کوفه حرکت کنند، پس اطراف آن را خراب نمایند، آن گاه بیرون روند در حالی که متوجه بشام هستند، پس پرچم هدایت از کوفه بیرون آید و باین لشکر برخورد کرده و پیکار کنند و بکشند آنها را و مخبری را هم از ایشان آزاد نگذارند و آنچه در دست ایشانست از اسیران و غنائم و مهمّات جنگی را بغنیمت بگیرند و لشگر دوّم بسوی مدینه یورش برند پس سه شبانه روز آنجا را غارت کنند سپس از آنجا بسوی مکّه حرکت کنند تا وارد به بیداء شوند، خداوند جبرئیل را برانگیزد پس میگوید ای جبرئیل برو و آنها را هلاک کن، پس جبرئیل با پایش میزند بر زمین زدنی خدا در آنجا زمین را با ایشان فرو میبرد و خلاص نمیشود از ایشان مگر دو مرد از جهنیه و برای همین آمده: (و عند الجهنیة الخبر الیقین) نزد جهنیه خبر یقینی است، پس این است قول خدای تعالی وَ لَوْ تَریٰ إِذْ فَزِعُوا....
👳‍♂ثعلبی این حدیث را در تفسیرش آورده و اصحاب ما امامیّه در احادیث حضرت مهدی (روحی فداه) از حضرت ابی عبد اللّٰه صادق و حضرت ابی جعفر باقر علیهما السلام مثل آن را روایت کرده اند.
📗وَ قٰالُوا
یعنی و میگویند در این موقع و آن روز قیامت است یا در موقع دیدن عذاب یا در وقت فرو رفتن زمین در حدیث سفیانی
📗آمَنّٰا بِهِ وَ أَنّٰی لَهُمُ التَّنٰاوُشُ ایمان آوردیم بآن و کجاست برای ایشان انتفاع و سود باین ایمانی که ناچار بآن شدند، خداوند سبحان بیان کرد که ایشان بسبب ایمانشان سودی نمیبرند چنانچه احدی هم از ایشان نفعی نبردند.
📗مِنْ مَکٰانٍ بَعِیدٍ
از مکان دور، و بعضی گفته اند: یعنی ایشان خواستند که بدنیا برگردند، پس مقصود اینست که ایشان خواستند چیزی را از جایی که نمیرسند و برنگردند بجهت دوری مکان و فقط اراده کرده دور بودن انتفاع ایشان باین ایمان و دور بودنشان از صواب...
📗وَ قَدْ کَفَرُوا بِهِ مِنْ قَبْلُ
یعنی چگونه توبه ایشان قبول شود یا بدنیا برگردند و حال آنکه قبل از آن کافر بخدا شدند.
📗وَ یَقْذِفُونَ بِالْغَیْبِ مِنْ مَکٰانٍ بَعِیدٍ
👳‍♂قتاده گوید: یعنی بگمان باطل خودشان حرف میاندازند و میگویند بهشتی نیست و دوزخی نیست و قیامتی نیست و این دورترین و بعیدترین گمانها و پندارهاست.
✍و بعضی گفته اند: محمد (ص) را بدون یقین بگمانشان متّهم میکردند و میگفتند او جادوگر است، و او شاعر و قافیه پرداز و او دیوانه است، و خدا آن را قذف قرار داده (و یقذفون) گفته برای باطل بودن آن.
✍و بعضی گفته اند: یعنی آنها امر آخرت را دور میدانند و به پیروانشان می‌گویند: (هیهات هیهات لما توعدون) دور است دور است آنچه وعده میدهند و این مثل چیزیست که بیاندازند در جایی که دور است هدف آن.
📗وَ حِیلَ بَیْنَهُمْ وَ بَیْنَ مٰا یَشْتَهُونَ
ابی مسلم گوید: و جدا و تفریق کنند بین ایشان و خواسته هایشان بسبب مرگی که گریبانشان را بگیرد چنانچه گریبان امثالشان را گرفت.
✍بعضی گویند: خواسته ایشان توبه و ایمان یا بازگشت بدنیاست و حال آنکه منع از آن شدند، جبائی گوید خواسته و ایده ایشان نعمتهای بهشتی است و برخی گفته اند: یعنی ممنوع میشوند از هر چه بخواهند پس خدای تعالی در ایشان تنفّر و بی میلی ایجاد کند پس هیچ چیزی را درک نکنند مگر آنکه متالّم و ناراحت از آن شوند.
#ادامه_دارد
🆔 @majmoolbayan

تفسیر_صفحه به صفحه_ریپلای شده👆
_
1 ماه پیش
[سوره سبإ: آیات ۵۱ تا ۵۴]
قسمت اول آیـــــــــــــات•

⭕️وَ لَوْ تَریٰ إِذْ فَزِعُوا فَلاٰ فَوْتَ وَ أُخِذُوا مِنْ مَکٰانٍ قَرِیبٍ (۵۱) وَ قٰالُوا آمَنّٰا بِهِ وَ أَنّٰی لَهُمُ اَلتَّنٰاوُشُ مِنْ مَکٰانٍ بَعِیدٍ (۵۲) وَ قَدْ کَفَرُوا بِهِ مِنْ قَبْلُ وَ یَقْذِفُونَ بِالْغَیْبِ مِنْ مَکٰانٍ بَعِیدٍ (۵۳) وَ حِیلَ بَیْنَهُمْ وَ بَیْنَ مٰا یَشْتَهُونَ کَمٰا فُعِلَ بِأَشْیٰاعِهِمْ مِنْ قَبْلُ إِنَّهُمْ کٰانُوا فِی شَکٍّ مُرِیبٍ (۵۴)
ترجمه:
⭕️۵۱-و (ای رسول) اگر ببینی هنگامی که کافران ترسان شوند پس هیچ فوتی نباشد و از جای نزدیک ایشان را بگیرند.
۵۲-و (در آن وقت که عذاب را ببینند) گویند به پیغمبر ایمان آوردیم و از کجا برای ایشان سود باشد از مکانی دور.
۵۳-و حال آنکه پیش از این بخدا کافر شدند و از مکان دور رمی بغیب کرده و تکذیب بهشت و دوزخ و پاداش و کیفر را نمودند.
۵۴-و (مرگ آمد) و میان ایشان و آنچه میخواستند فاصله شد چنانچه همین عمل با نظائرشان پیش از این کرده شد زیرا که ایشان در شکی مضطرب سازنده (دلها) بودند.
⭕️قرائت:
✍ابو عمرو و اهل کوفه غیر عاصم (التناوش) را با مد و همزه خوانده و دیگران بدون مد و همزه خوانده اند.
⭕️دلیل:
®التناوش، بمعنای تناول است، نشت، انوش، شاعر گوید:
فهی تنوش الحوض نوشا من علا
نوشا به تقطع اجواز الفلا
آن ناقه آب حوض را از بالا نوشید و آب زیادی آشامید که بسبب آن صحرا را قطع کند و طی نماید و نیازی بآب دیگری پیدا نکند.
✍پس کسی که همزه نداده آن را تفاعل قرار داده و کسی که همزه داده، احتمال دو امر را داده: ۱-اینکه او همزه را بدل از واو قرار داده برای منضم بودن آن مثل( اقتت و ادؤی و مثل آن...، )۲-مأخوذ از نأش باشد و آن به معنای طلب است، رؤبه گوید:
اقحمنی جار ابی الخاموش
الیک ناش القدر المنئوش
همسایه ابو الخاموش مرا وادار و مجبور کرد که برای طلب کردن دیک وارد بر تو شوم، شاهد بیت کلمه و الناش، است که بمعنای کندی در حرکت آمده است و شاعر گوید:
تمنّی نئیشا ان یکون اطاعنی
و قد حدثت بعد الامور امور
آرزو کرد مدّت طولانی و مدیدی که مطیع من باشد و حال آنکه بتحقیق حادث امری بعد از امری، شاهد در نئیشا است که بمعنای طولانی آمده و منصوب شده نئیشا بنا بر ظرفیت.
📚تفسیر:
سپس خداوند سبحان فرمود:
📗وَ لَوْ تَریٰ و اگر به بینی ای محمد.
📗إِذْ فَزِعُوا
زمانی که می‌ترسند یعنی در موقع رستاخیز
📗فَلاٰ فَوْتَ یعنی هیچکس از ایشان از من فوت نمیشوند و ستمکاری از من خلاص نمیشود.
📗وَ أُخِذُوا مِنْ مَکٰانٍ قَرِیبٍ
و از مکان نزدیکی گرفتار میشوند یعنی از گورستان و هر کجا باشند پس ایشان از نظر خدا نزدیک هستند و فوت نمی شوند، و جواب لو محذوف است و کلام دلالت بر آن میکند و تقدیرش (لرأیت امر عظیما) هر آینه امر بزرگی خواهی دید.
👳‍♂قتاده گوید: إِذْ فَزِعُوا در دنیاست هنگامی که بالمعانیه دیدند سخت گیری خدا را در موقعی که فرشتگان برای قبض روحشان آمدند.
✍ضحاک و سدی گویند: آن ترس ایشان بود روز جنگ بدر هنگامی که- گردنهایشان زده شد و نتوانستند از عذاب فرار کنند و نه بازگشت بتوبه نمایند
👳‍♂و ابو حمزه ثمالی: گوید، شنیدم علی بن الحسین علیهما السلام و حسن بن حسن بن علی علیهم السلام میگفتند آن لشگر صحراء بیداء است که زمین از قدمهای آنها میگیرد و فرود میبرد.
✍و نیز گوید: مرا حدیث کرد عمرو بن مره و حمران بن اعین که آنها شنیدند از مهاجر ملکی که میگفت شنیدم‌ام سلمه میگفت، رسول خدا صلّی اللّٰه علیه و آله میفرمود، پناه میبرد پناه بری به بیت اللّٰه الحرام پس خدا برانگیزاند لشگری را بسوی او تا اینکه بدشت بیداء میرسند (بیداء مدینه) و بزمین فرو میروند.
#ادامه_دارد
🆔 @majmoolbayan

تفسیر_صفحه به صفحه_ریپلای شده👆
_
1 ماه پیش
1 ماه پیش


⛔️شبهه
آخوندها در رابطه با واقعه کربلا دروغ می گویند تا مردم را بگریانند و کاسبی کنند؟!!

❇️پاسخ رو ببینید👆

#محرم
#امام_حسین
┈┈••••✾••✾•••┈┈•
Join🔜 @majmoolbayan
🏴 🖤 🏴
1 ماه پیش
1 ماه پیش
دریافت سروش پلاس