مجمع البیان

قال رسول الله ص :بهترین شما کسی است که قرآن را فرا گیرد و به دیگران نیز بیاموزد روزانه با صفحاتی از تفسیر ارزشمند مجمع البیان در خدمت شما هستیم .ارتباط با ادمین @maninjambia 💖


2 ماه پیش
2 ماه پیش
#قرآن_۲۴۰
2 ماه پیش
#ادامه_قسمت_قبل👆👆
#کینه_سرطان_روح ۳

به خُدا؛
دلت جایِ خداست!

حیفِـش نکن!!

هیچ آدمی ارزش اینو نداره
که خطاهاشو توی دلت ضبط کنی.

دلی که درگیر خطاهای دیگران میشه
جای خالی،برای خدا نداره ها.
#استاد_شجاعی 🎤

#ادامــــــه_دارد
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
Join🔜 @majmoolbayan
🌺🌿🌺🌿
2 ماه پیش
2 ماه پیش
قسمت دوم آیـــــــــــات•

📗(قٰالَ: أَ وَ لَوْ جِئْتُکُمْ بِأَهْدیٰ مِمّٰا وَجَدْتُمْ عَلَیْهِ آبٰاءَکُمْ)
یعنی: ای محمد، به آنان بگو حتی اگر راه و روشی بهتر از آئین پدرانتان برای شما بیاورم شما سخن مرا نخواهید پذیرفت و میخواهید هم چنان به پیروی از آئین غلط پدرانتان ادامه دهید.
✍در این بیان ظرافت و دقت بسیار زیادی در دعوت بسوی حق بکار رفته است، و خلاصۀ این بیان اینست که اگر فرض کنیم که راه و روش پدرانتان حق و درست باشد، و آنچه را که من برای شما آورده‌ام بهتر و درست تر باشد لازم است که از راه و روش من پیروی کنید، و سپس خبر داده است که اینان از پذیرفتن آئین بهتر و درست ترش سرباز زده اند.
📗(قٰالُوا: إِنّٰا بِمٰا أُرْسِلْتُمْ بِهِ کٰافِرُونَ)
یعنی: گفتند: ای پیامبران ما رسالت شما را نخواهیم پذیرفت، آن گاه خداوند اشاره به مجازاتشان کرده میفرماید
📗(فَانْتَقَمْنٰا مِنْهُمْ) یعنی: آنان را به انتقام کفران و ناسپاسیهایشان به هلاکت رسانیدیم، و در عقوبتشان عجله نمودیم.
📗(فَانْظُرْ کَیْفَ کٰانَ عٰاقِبَةُ الْمُکَذِّبِینَ)
بنگرید و عبرت گیرید که عاقبت کار تکذیب کنندگان پیامبران چگونه است؟ و در این آیه اشاره شده است که سر انجام نیکو در انحصار طرفداران حق و تصدیق کنندگان رسولان الهی است.
#تمام_
🆔 @majmoolbayan

تفسیر_صفحه به صفحه_ریپلای شده👆
_
2 ماه پیش
[سوره الزخرف : آیات ۲۱ تا ۲۵]
قسمت اول آیـــــــــــات•

⭕️أَمْ آتَیْنٰاهُمْ کِتٰاباً مِنْ قَبْلِهِ فَهُمْ بِهِ مُسْتَمْسِکُونَ (۲۱) بَلْ قٰالُوا إِنّٰا وَجَدْنٰا آبٰاءَنٰا عَلیٰ أُمَّةٍ وَ إِنّٰا عَلیٰ آثٰارِهِمْ مُهْتَدُونَ (۲۲) وَ کَذٰلِکَ مٰا أَرْسَلْنٰا مِنْ قَبْلِکَ فِی قَرْیَةٍ مِنْ نَذِیرٍ إِلاّٰ قٰالَ مُتْرَفُوهٰا إِنّٰا وَجَدْنٰا آبٰاءَنٰا عَلیٰ أُمَّةٍ وَ إِنّٰا عَلیٰ آثٰارِهِمْ مُقْتَدُونَ (۲۳) قٰالَ أَ وَ لَوْ جِئْتُکُمْ بِأَهْدیٰ مِمّٰا وَجَدْتُمْ عَلَیْهِ آبٰاءَکُمْ قٰالُوا إِنّٰا بِمٰا أُرْسِلْتُمْ بِهِ کٰافِرُونَ (۲۴) فَانْتَقَمْنٰا مِنْهُمْ فَانْظُرْ کَیْفَ کٰانَ عٰاقِبَةُ اَلْمُکَذِّبِینَ (۲۵)
⭕️ترجمۀ آیات:
۲۱-در این باره پیش از این بر آنان کتابی نازل نموده ایم که به آن چنگ زنند.
۲۲-بلکه گفتند: ما پدران خود را بر آئینی یافتیم، و به دنبال آنان رهسپاریم.
۲۳-بدین ترتیب پیش از تو هیچ بیم دهنده ای را بهیچ دیاری نفرستادیم، مگر آنکه ثروتمندانش میگفتند: ما پدران خویش را بر راه و روشی یافته ایم، ما نیز از روش آنان پیروی میکنیم.
۲۴-گفت هر چند من آئینی بهتر از آنچه که پدران خود را بر آن دیده اید برایتان بیاورم؟ گفتند: ما نسبت به آنچه که شما را برای رسالت آن فرستاده اند کافر هستیم.
۲۵-سپس از آنان انتقام گرفتیم، ببین عاقبت تکذیب کنندگان چگونه خواهد بود؟.
⭕️قرائت آیات:
✍ابن عامر و حفص خوانده اند: «قال: اولو»اما بقیّه: «قل اولو».
👳‍♂ابو جعفر«جئناکم»و بقیّه«جئتکم»خوانده اند.
⭕️دلیل قرائت:
👳‍♂ابو علی گوید: هر کس«قال»خوانده است یعنی: «قال لهم النذیر او لو جئتکم»و هر کس«قل»خوانده است معنی حکایت از چیزی است که بر نذیر وحی شده است مثل آنکه بگوید: «اوحینا الیه فقلنا له قل لهم: اولو جئتکم باهدی من ذلک».
📚تفسیر آیات:
پس از آنکه خداوند از دروغپردازی کسانی که پرستش بتان را به مشیت خدا نسبت دادند، و برای خدا دخترانی از فرشتگان پنداشتند یاد کرده فرمود:
📗(أَمْ آتَیْنٰاهُمْ کِتٰاباً)
و این استفهام استفهام تقریری است که میخواهد از آنان نسبت بگناهانشان اقرار بگیرد، و تقدیرش اینست: «أ هذا الذی ذکروه شیء تخرصوه و افتعلوه‌ام آتیناهم کتابا»یعنی: «آیا اینکه میگویند چیزی است که دروغپردازی کرده اند و ساخته اند یا آنکه واقعا به آنان کتابی داده ایم؟ ».
📗(مِنْ قَبْلِهِ فَهُمْ بِهِ مُسْتَمْسِکُونَ)
یعنی به آن کتاب چنگ زده اند؟ حال نمیتوانند ادعاء کنند که خداوند در این باره کتابی نازل ساخته است، معلوم میشود که سخن جزء دروغپردازیهای آنان بوده است.
📌و حرف«ام»در آیه دلالت میکند بر حذف حرف استفهامی که معادل او بوده است.
سپس خداوند اعلان میدهد که اینان در گمراهی خود از پدرانشان پیروی نموده اند و میفرماید: اینطور نیست بلکه.
📗(بَلْ قٰالُوا: إِنّٰا وَجَدْنٰا آبٰاءَنٰا عَلیٰ أُمَّةٍ)
یعنی گویند: ما پدران خود را بر آئین و راه روشی یافتیم، و این معنی از ابن عباس و مجاهد و قتاده و سدی نقل شده است.
✍و از جبائی نقل شده است که یعنی: «علی جماعة»یعنی: آنان را متحد و متفق یافتیم و همگی بر این راه و روش کنونی ما بودند.
📗(وَ إِنّٰا عَلیٰ آثٰارِهِمْ مُهْتَدُونَ)
یعنی: ما از راه راستی که آنان داشته اند پیروی میکنیم، و سپس میفرماید:
📗(وَ کَذٰلِکَ)
یعنی ای محمد همانگونه که اینان گفتند، و کفر خود را به پیروی از پدرانشان حواله دادند.
📗(مٰا أَرْسَلْنٰا مِنْ قَبْلِکَ فِی قَرْیَةٍ مِنْ نَذِیرٍ إِلاّٰ قٰالَ مُتْرَفُوهٰا: إِنّٰا وَجَدْنٰا آبٰاءَنٰا عَلیٰ أُمَّةٍ وَ إِنّٰا عَلیٰ آثٰارِهِمْ مُقْتَدُونَ)
یعنی: هیچ رسول و بیم دهنده ای را پیش از تو نفرستادیم مگر آنکه ثروتمندانشان که از نعمت ما برخوردار بودند خوشگذرانی را بر استدلال ترجیح میدادند، و اینان که از طبقه رؤساء بودند میگفتند ما پدران خود را بر این راه و روش یافتیم، و از آنان پیروی می‌کنیم، و با آنان مخالفت نمی نمائیم، و همگی روش خود را تقلید از پدران معرفی میکردند، بدون آنکه بدلیل و برهانی تمسک کنند، و این منطق منطقی است بسیار غلط، زیرا لازمه این منطق آنست که در یک چیز و در ضد آن هر دو باشد، چون هر دسته ای از مردم از پدران خود پیروی میکنند، و هر کدام معتقدند که دیگری راهش باطل است، و بدون شک این منطق غلط است، بنا بر این ناگزیرند که به استدلال و حجتهای عقلی یا سمعی بازگشت کنند سپس خطاب به پیامبر نذیر میفرماید: #ادامه_دارد
🆔 @majmoolbayan

تفسیر_صفحه به صفحه_ریپلای شده👆
_
2 ماه پیش
2 ماه پیش
🎬کلیپ 💠استاد دانشـــــمند

📝مبلــــــغ امام زمــــــان عج باشیـــــم🌺

بــــه کانال #مجݥع_البیاݧ_ خوش آمدید
┈┈••••✾•🌿🦋🌿•✾•••┈┈•
Join🔜 @majmoolbayan
🦋🌿🦋🌿
2 ماه پیش
#عصر_ظهور
قسمـــــــــت هــــــفتاد و شــــــشݦ★
ادامه قسمت قبل★👆👆

❤️#سیمای_کلی_دوران_ظهور
🌤🌤🌤🌤
✍📌همچنین ممکن است انقلاب یمن بخاطر برخورداری از سیاست‌های قاطع، و
دستگاه اجرائی واقع بین و بهره گیری از نیروهای مخلص و مطیع و نظارت مستمر بر
عملکرد کارگزاران خود، دارای قدرت هدایت بیشتری باشد. و این همان دستور
العملی است که اسلام به متولیان امور میدهد تا بر اساس آن با کارکنان حکومتی
عمل نمایند همچنانکه در منشور امیر مؤمنان علیه السلام به مالک اشتر میبینیم.
❤️در صفات حضرت مهدی علیه السلام نیز آمده است که " او نسبت به کارگزاران و کارمندان خود سختگیر و نسبت به بینوایان مهربان است ".
✍📌در حالی که ایرانیان بر اساس چنین سیاستی عمل نمیکنند.
📌و نیز احتمال دارد درفش یمانی از این جهت هدایت کننده تر باشد که در تعقیب
طرح جهانی اسلام، خود را ملزم به رعایت قوانین و مقررات بین المللی روز نداند،
در حالی که ایرانیان معتقد و ملزم و مجبور به رعایت آنها باشند.
🇪🇬اما بهتر آن است که بگوئیم انقلاب یمانی به دلیل بهره گیری از رهنمودهای
مستقیم حضرت مهدی علیه السلام قدرت هدایت بیشتری دارد چرا که یمن جزء لاینفک
قلمرو نهضت حضرت شمرده میشود.
✍📌علاوه بر آن، شخص یمانی به دیدار حضرت نائل میشود و بطور مستقیم از آن
حضرت کسب تکلیف میکند.
💥نشانه‌های این ادعا، روایات مربوط به انقلاب یمنی هاست که رهبر انقلاب یمن
یعنی شخص یمانی را میستاید و میگوید: "
🌸بسوی حق هدایت کند و شما را بسوی صاحبتان بخواند. سرپیچی از فرمان او برای مسلمانان جایز نیست و کسی که چنین کند اهل آتش خواهد بود "
✍📌اما در روایات مربوط به نهضت ایرانیان، بیش از ستایش رهبران، از عموم مردم به عنوان یاوران درفش‌های سیاه و اهل مشرق، ستایش شده است. البته بجز
شعیب بن صالح که با توجه به روایات، نسبت به بقیه فرماندهان، امتیاز و برتری
ویژه ای دارد و پس از او سید خراسانی و سپس مردی از قم در روایات مورد ستایش
قرار گرفته اند.
✍📌علاوه بر همه این موارد، انقلاب یمانی به ظهور امام علیه السلام نزدیکتر از انقلاب
ایرانیان است، حتی اگر فرض کنیم یمانی قبل از سفیانی قیام کند یا آنکه یمانی
دیگری زمینه ساز یمانی موعود باشد.
✍🇮🇷در حالی که انقلاب ایرانیان بدست مردی از قم صورت میپذیرد که سرآغاز
نهضت و قیام حضرت مهدی علیه السلام است
✍" آغاز نهضت او از مشرق است " و فاصله بین شروع نهضت ایرانیان و بین خراسانی و شعیب ممکن است بیست یا پنجاه سال و یا آنچه خدا اراده کند، به طول انجامد...
✍📌چنین نهضتی بر پایه اجتهاد فقهاء و نمایندگان سیاسی آنان استوار است و از
امتیاز خلوص انقلاب یمانی که بطور مستقیم از ناحیه امام مهدی علیه السلام هدایت
میشوند، بهره مند نیست.
💠ج: نکته دیگر اینکه، ممکن است یمانی چند نفر بوده و مثلا دومین آنها، یمانی
مورد نظر باشد. در روایاتی که گذشت خروج یمانی موعود را با صراحت همزمان با
ظهور سفیانی، یعنی سال ظهور حضرت بیان کردیم ولی روایت دیگری با سند
صحیح از امام صادق علیه السلام وجود دارد که میگوید:
✍📌" یک مصری و یک یمانی قبل از سفیانی قیام میکنند. " [بحار: ۵۲ / ۲۱۰.]
✍بنابر این روایت، یمانی اول، زمینه ساز یمانی موعود خواهد بود، همچنانکه
" مردی از قم " و " اهالی مشرق " زمینه ساز خروج خراسانی و شعیب خواهند بود
که هر دو در روایات وعده داده شده اند.
✍این روایت، زمان خروج یمانی اول را پیش از سفیانی تعیین کرده که ممکن است اندکی قبل از سفیانی و یا سالهای طولانی قبل از او باشد. والله العالم.

#ادامه_دارد ..★★
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂
📚 برگرفــــــــته از کتـــــــاب عصــــرظهور علامه کورانـــــــے..
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
Join🔜 @majmoolbayan
🌺🌿🌺🌿
2 ماه پیش
2 ماه پیش
قسمت ســــــوم آیـــــــــــات•

📗(ظَلَّ وَجْهُهُ مُسْوَدًّا وَ هُوَ کَظِیمٌ)
از اندوه این خبر صورتش سیاه میشد در حالی که سخت غمگین و خشمناک بود، سپس خداوند آنان را بخاطر این افتراء آنان را مورد نکوهش قرار داده میفرماید:
📗(أَ وَ مَنْ یُنَشَّؤُا فِی الْحِلْیَةِ وَ هُوَ فِی الْخِصٰامِ غَیْرُ مُبِینٍ؟ )
یعنی آیا کسی را که در زر و زیور زنانه رشد میکند، یعنی دختران را برای خدا قرار میدهند، در حالی که زنان قدرت گفتگو و بحث را ندارند؟.
✍از ابن زید است که یعنی: آیا بتهایی را که در زر و زیور رشد میکنند، و نمیتوانند دلیلی برای خود بیان کنند میپرستید؟ زیرا بت پرستان بتهای خود را با زر و زیور می‌آراستند.
✍و اینکه گفته است «هُوَ فِی الْخِصٰامِ» با اینکه ضمیر به دختر بر میگردد و نفرموده است: «هی فی الخصام»برای اینکه ضمیر هو را بلفظ من برگردانده است (وَ جَعَلُوا الْمَلاٰئِکَةَ الَّذِینَ هُمْ عِبٰادُ الرَّحْمٰنِ إِنٰاثاً) فرشتگان را که بندگان خدایند از جنس اناث پنداشتند زیرا گمان میکردند که دختران خدایند.
📗(أَ شَهِدُوا خَلْقَهُمْ؟ )
این قسمت رد بر پندار غلط آنان است، یعنی:
آیا آنان بهنگام آفرینش فرشتگان حاضر بودند که دانستند دختر هستند، و این آیه مثل آیۀ مشابهی است که در آن میفرماید: «أَمْ خَلَقْنَا الْمَلاٰئِکَةَ إِنٰاثاً وَ هُمْ شٰاهِدُونَ» [سورۀ صافات: ۳۷ آیۀ ۱۵۰. ]
📗(سَتُکْتَبُ شَهٰادَتُهُمْ وَ یُسْئَلُونَ)
بزودی شهادتشان نوشته خواهد شد در روز قیامت پیرامون آن باز پرسی خواهند شد [تفسیر برهان جلد ۴ صفحۀ ۱۳۷: از حضرت صادق (ع) روایت شده است که رسول خدا (ص) به ابو بکر و عمر و علی علیه السلام امر فرمود بسوی غار اصحاب کهف و رقیم بروند، آن گاه ابو بکر وضوء بگیرد و مودب بایستد و دو رکعت نماز بخواند و سه بار آنان را صدا زند، اگر جوابش دادند (که بسیار خوب، و گرنه همین حرف را عمر بزند، اگر پاسخ باو دادند که خوب، و گرنه همین سخن را علی بگوید، رفتند و همین کار را که حضرت دستور داده بود انجام دادند، اصحاب کهف نه أبا بکر را جواب دادند نه عمر را، آن گاه علی (ع) بپا خواست و همان کار را کرد، به او پاسخ دادند و سه بار گفتند: لبّیک لبّیک، حضرت به آنان فرمود چه شد که به اولی و دوّمی پاسخ ندادید؟ ولی سومی را پاسخ گفتید؟ گفتند: خداوند بما دستور داده است که جز به پیامبران یا وصی آنان پاسخ ندهیم، سپس بسوی حضرت رسول (ص) بازگشتند، حضرت از آنان پرسید چه کردند؟ جریان را به حضرت گفتند: حضرت صحیفه ای قرمز بیرون آوردند و به آنان فرمودند: شهادت خود را با خط خود در این برگه پیرامون آنچه دیده اید و شنیده اید بنویسید، اینجا بود که این آیه نازل شد: ستکتب شهادتهم و یسئلون یوم القیمة.]
📗(وَ قٰالُوا لَوْ شٰاءَ الرَّحْمٰنُ مٰا عَبَدْنٰاهُمْ)
و نیز گفتند: اگر خدا میخواست ما بتها را عبادت نکنیم، ما نمیتوانستیم بتان را بپرستیم بنا بر این با خواست خدا بتان را میپرستیم.
📗(مٰا لَهُمْ بِذٰلِکَ مِنْ عِلْمٍ)
اینان بصحت آنچه میگویند علم ندارند، و این اشاره است بر بطلان گفتارشان زیرا گفتار آنان از روی دلیل و دانش صادر نشده است.
📗(إِنْ هُمْ إِلاّٰ یَخْرُصُونَ)
یعنی: اینان دروغگویانی بیش نیستند.
ابو حامد گوید خداوند آنان را تکذیب میفرماید بدان جهت که اولا انکار توحید میکنند، علاوه بر آن نسبت فرزند بخدا میدهند، و با نسبت کفر به مشیت الهی ظلمی بزرگ نموده اند.
#تمام_
🆔 @majmoolbayan

تفسیر_صفحه به صفحه_ریپلای شده👆
_
2 ماه پیش
قسمت دوم آیـــــــــــات•

👳‍♂محمد شیبانی گفته است«اشهد»بتنهایی بی آنکه باللّٰه دنبالش بیاید مانند اشهد است که متصل به«باللّٰه»باشد و آنهم قسم است، و برای ادعای خود استدلال کرده است به این آیه: «قٰالُوا نَشْهَدُ إِنَّکَ لَرَسُولُ اللّٰهِ... وَ اللّٰهُ یَشْهَدُ إِنَّ الْمُنٰافِقِینَ لَکٰاذِبُونَ اِتَّخَذُوا أَیْمٰانَهُمْ جُنَّةً» که در این آیه «قٰالُوا نَشْهَدُ» را سوگند دانسته است با اینکه همراه«با اللّٰه»نبوده است.
✍اما«شهدت»که منظور از آن«علمت»است، و منظور از آن«حضرت» نیست نوعی مخصوص از علم است، زیرا هر شهادت و گواه بودنی علم است ولی اینطور نیست که هر علمی هم شهادت باشد، دلیل بر اینکه شهادت نوعی مخصوص از علم است اینکه اگر کسی در مقام شهادت در پیشگاه قاضی بگوید: «اعلم ان لزید علی عمرو عشرة»یعنی: «من میدانم که زید ده تومان از عمر و طلب دارد»قاضی با این شهادت حکم صادر نمیکند مگر آن گاه که
گواه بگوید: «اشهد ان... »
📌بنا بر این شهادت مثل یقین است در اینکه نوع مخصوصی است از علم، و هر علمی یقین نیست، گرچه هر یقینی علم است، بنا بر اینکه هنگامی که گواه در پیشگاه قاضی میگوید: «ای حاکم من گواهی میدهم که مطلب چنین است»با این معنی است که من این مطلب را طوری به آن علم دارم که گویا در نظرم حاضر و مجسم است، و کاملا از آن آگاه هستم و هیچ شک و تردیدی در آن نداشته برایم روشن است،
✍و تمامی معلومات به این حد نیست، و لذا است که پاره ای از معلومات احتیاج به توقف و استدلال دارد
📌و اما جملۀ«اشهدوا خلقهم»این شهادت از شهادت بمعنی حضور است مثل اینکه بخاطر آن سرزنش میشوند که چیزی گفتند که حضور نداشتند در حالی که آن چیز از مطالبی است که می‌بایست با مشاهده و حضور به آن علم پیدا میکردند، و هر کس بگوید: «اشهدوا خلقهم»باین معنی است که آیا بهنگام آفرینش خود حضور داشتند؟ و چون فعل متعدی بدو مفعول است هنگامی که مجهول شد یک مفعول خود را از دست میدهد، و فعل متعدّی بیک مفعول میگردد، و این قرائت را این آیه تقویت میکند «مٰا أَشْهَدْتُهُمْ خَلْقَ السَّمٰاوٰاتِ وَ الْأَرْضِ».
✍و اما این جمله: «إِنِّی أُشْهِدُ اللّٰهَ»وَ«اِشْهَدُوا أَنِّی بَرِیءٌ» که مفعول اول از آن حذف شده است [بهتر آنست که بگوید: مفعول فعل اول که عبارتست از «أُشْهِدُ اللّٰهَ» زیرا جملۀ «أَنِّی بَرِیءٌ» به هیچ تقدیری مفعول اول نیست.]
همانگونه که در این مثال حذف شده: «ضربنی و ضربت»و این مثال منقول است از«شهد بکذا»الا اینکه از ان و ان حرف جر معمولا حذف میشود.
📚تفسیر آیات:
آن گاه خداوند گفتار آنان را انکار نموده میفرماید:
📗(أَمِ)
و این‌ام برای استفهام انکاری و سرزنش آمده است که بمعنی بل است.
📗(اتَّخَذَ مِمّٰا یَخْلُقُ بَنٰاتٍ؟ )
یعنی آیا پروردگارتان برای خویش دخترانی گرفته است؟.
📗(وَ أَصْفٰاکُمْ بِالْبَنِینَ؟ )
و پسران را مخصوص شما ساخته است؟، و این آیه مانند آیۀ دیگری است که میفرماید: «أَ فَأَصْفٰاکُمْ رَبُّکُمْ بِالْبَنِینَ؟ » [ سورۀ اسراء: ۱۷ آیۀ ۴۰ دنباله آیه «... وَ اتَّخَذَ مِنَ الْمَلاٰئِکَةِ إِنٰاثاً» یعنی: «آیا خداوند پسران را ویژه شما ساخته و از فرشتگان برای خود دختر گرفته است؟ ».]
سپس دوباره با استدلال علیه آنان پرداخته میفرماید:
📗(وَ إِذٰا بُشِّرَ أَحَدُهُمْ بِمٰا ضَرَبَ لِلرَّحْمٰنِ مَثَلاً)
یعنی: هر گاه بیکی از آنان بشارت دهند بدختری که آن را شبیه خداوند قرار داده اند، زیرا فرزند هر چیزی شبه او و جنس او است، پس یعنی هر گاه بیک نفر از آنان بشارت دهند که دختری برایش متولد شده است.
#ادامه_دارد
🆔 @majmoolbayan

تفسیر_صفحه به صفحه_ریپلای شده👆
_
2 ماه پیش
[سوره الزخرف آیات ۱۶ تا ۲۰]
قسمت اول آیـــــــــــات•

⭕️أَمِ اِتَّخَذَ مِمّٰا یَخْلُقُ بَنٰاتٍ وَ أَصْفٰاکُمْ بِالْبَنِینَ (۱۶) وَ إِذٰا بُشِّرَ أَحَدُهُمْ بِمٰا ضَرَبَ لِلرَّحْمٰنِ مَثَلاً ظَلَّ وَجْهُهُ مُسْوَدًّا وَ هُوَ کَظِیمٌ (۱۷) أَ وَ مَنْ یُنَشَّؤُا فِی اَلْحِلْیَةِ وَ هُوَ فِی اَلْخِصٰامِ غَیْرُ مُبِینٍ (۱۸) وَ جَعَلُوا اَلْمَلاٰئِکَةَ اَلَّذِینَ هُمْ عِبٰادُ اَلرَّحْمٰنِ إِنٰاثاً أَ شَهِدُوا خَلْقَهُمْ سَتُکْتَبُ شَهٰادَتُهُمْ وَ یُسْئَلُونَ (۱۹) وَ قٰالُوا لَوْ شٰاءَ اَلرَّحْمٰنُ مٰا عَبَدْنٰاهُمْ مٰا لَهُمْ بِذٰلِکَ مِنْ عِلْمٍ إِنْ هُمْ إِلاّٰ یَخْرُصُونَ (۲۰)
⭕️ترجمۀ آیات:
۱۶-آیا خداوند از میان مخلوقات برای خود دخترانی گرفته است، و بشما پسران داده است؟.
۱۷-و هر گاه کسی از آنان را بشارت بدختر دهند که برای خدا مثال میزنند صورتش سیاه گشته اندوهگین و خشمناک میگردد.
۱۸-آیا آنچه را که در زر و زیور رشد میکند، و در مبارزه نمایان نمیگردد، سهم خدا ساختند؟.
۱۹-اینان فرشتگان را که بندگان خدا هستند دختران قرار می‌دهند؟ آیا اینان بهنگام آفرینش فرشتگان حاضر بوده اند؟ گواهی ایشان را خواهند نوشت و بزودی در این مورد بازجویی خواهند شد.
۲۰-و گفتند اگر خدا میخواست ما بتها را پرستش نمیکردیم، ولی اینان در این قسمت دانشی ندارند و جز خیالبافی چیزی نمیدانند.
⭕️قرائت آیات:
✍اهل کوفه بجز ابی بکر«ینشّا»بضم یاء و فتح نون و تشدید شین خوانده اند ولی بقیۀ قراء«ینشأ»بفتح یاء و سکون نون و تخفیف شین خوانده اند.
✍اهل کوفه و ابو عمرو«عباد الرحمن»خوانده اند، ولی بقیه«عند الرحمن» خوانده اند.
✍اهل مدینه«أ أشهدو»خوانده اند بر وزن«افعلوا»بضم همزه و سکون شین در حالی که قبل از این همزه یک همزه استفهام مفتوح وجود دارد، و همزۀ دوم بدون آوردن الفی بین آن دو مخفف میخوانند، ولی بعضی بین آن دو الفی داخل میکنند، اما بقیه قراء«اشهدوا»بفتح الف و شین خوانده اند.
⭕️دلیل قرائت:
👳‍♂ابو علی گوید گفته میشود: «نشأت الصحابة و نشأ الغلام»و پس از آنکه این فعل را با همزه نقل دادیم متعدی بمفعول میگردد، مانند «یُنْشِئُ السَّحٰابَ الثِّقٰالَ» و مثل «ثُمَّ أَنْشَأْنٰاهُ خَلْقاً آخَرَ».
✍و کسی که ینشّأ خوانده است مثل فرّح و افرح و عزّم و اعزم، و محل من در«من ینشأ»منصوب است بر تقدیر«اتخذوا له من ینشأ فی الحلیه» که بعنوان سرزنش نسبت به آنان گفته شده است که چنین تهمت زده اند» همانگونه که در جای دیگر فرموده است: «أَمْ لَهُ الْبَنٰاتُ وَ لَکُمُ الْبَنُونَ؟ ».
✍دلیل کسی که«عباد الرحمن»خوانده است آیه «بَلْ عِبٰادٌ مُکْرَمُونَ» است و دلیل کسی که«عند الرحمن»خوانده است، آیه «وَ مَنْ عِنْدَهُ لاٰ یَسْتَکْبِرُونَ عَنْ عِبٰادَتِهِ وَ لاٰ یَسْتَحْسِرُونَ» است و نیز این آیه: «إِنَّ الَّذِینَ عِنْدَ رَبِّکَ لاٰ یَسْتَکْبِرُونَ» علاوه بر اینکه این قرائت دلالت دارد بر عظمت مقام فرشتگان و تقرب آنان به پیشگاه الهی (که از«عند»فهمیده میشود) همانگونه که در جای دیگر فرموده است: «وَ لاَ الْمَلاٰئِکَةُ الْمُقَرَّبُونَ» البته این قرب نزدیکی با مسافت نیست.
®و شهدت، دو قسم استعمال میگردد:
🔴۱-شهود بمعنی حضور است.
🔴۲-بمعنی علم.
قسم اوّل که بمعنی حضور است متعدی میشود به (مفعول به )و دلیلش این نصف بیت است: «و یوم شهدناه سلیما و عامرا» تقدیرش چنین است شهدنا فیه سلیما و از این قبیل است قول این شاعر که میگوید:
«شهدنا فما تلقی لنا من کتیبة
ید الدهر الا جبرئیل امامها»
که در این شعر مفعول شهد حذف شده است که تقدیر در آن«شهدنا المعرکه بوده که اگر در این قسم متعدی بهمزه شود دو مفعول خواهد گرفت می‌گویی «شهد زید المعرکه، و اشهدته ایاها»و از این قبیل است «مٰا أَشْهَدْتُهُمْ خَلْقَ السَّمٰاوٰاتِ وَ الْأَرْضِ»
📌ولی شهدت که بمعنی علمت است بر دو قسم استعمال خواهد شد:
💠۱-آنکه قسم و سوگند باشد.
💠۲-آنکه بمعنی غیر قسم باشد.
استعمال شهد بمعنی سوگند همانگونه است که علم اللّٰه و یعلم اللّٰه را در سوگند استعمال میکنند می‌گویی: «علم اللّٰه لأفعلنّ»که عینا مانند قسم با آن رفتار میشود و سیبویه در این مورد شعری انشا کرده است:
«و لقد علمت لتأتین منیتی
ان المنایا لا تطیش سهامها»
یعنی: «من بخوبی میدانستم که مرگم فرا میرسد، براستی که تیرهای مرگ به خطا نخواهد رفت و نقل نموده است که زفر این عقیده را داشته است که اگر بگوید: «اشهد باللّٰه»این جمله سوگند است، ولی اگر بگوید«اشهد»و باللّٰه نگوید آن را قسم نمیداند.
#ادامه_دارد
🆔 @majmoolbayan

تفسیر_صفحه به صفحه_ریپلای شده👆
_
2 ماه پیش
2 ماه پیش
⭕️ بی حجابی اثرات خطرناکی روی بدن و مغز زنان و مردان میذاره

واقعا دیدنی!!"
بــــه کانال #مجݥع_البیاݧ_ خوش آمدید
┈┈••••✾•🌿🦋🌿•✾•••┈┈•
Join🔜 @majmoolbayan
🦋🌿🦋🌿
2 ماه پیش


🔺حسن صدر ، وکیل و حقوقدان و رتبه برتر رشته فلسفه و منطق در کتاب «حقوق زن در اسلام و اروپا» به نقل از ویل دورانت مورخ نامدار آمریکایی درباره ریشه #حجاب ایرانیان می گوید :
در میان ایرانیان ، زنان محترم و محجوب بودند. زنان محترم ايرانی برای حفظ حيثيت طبقه ممتاز که آنان را از زنان عادّی و طبقه چهارم امتياز دهد ، صورت خود را میپوشاندند و گيسوان خود را پنهان نگه میداشتند.

📚منبع : #حقوق_زن در #اسلام و اروپا ؛ حسن صدر؛ صفحه ۷ و ۱۵


✍پ ن: خیلی جالبه! زنان طبقه ممتاز و به اصطلاح امروزی هایکلاس برای حفظ جایگاه ارزشمند زنان حجاب کامل میگرفتن!
چقد جامعه آریایی پرادّعای امروز از اون چیزی که ادّعاشو دارن فاصله دارن!
بــــه کانال #مجݥع_البیاݧ_ خوش آمدید
┈┈••••✾•🌿🦋🌿•✾•••┈┈•
Join🔜 @majmoolbayan
🦋🌿🦋🌿
2 ماه پیش
2 ماه پیش
قسمت ســــــوم آیـــــــــــات•

👳‍♂عیاشی به اسناد خود از حضرت صادق (ع) نقل میکند که فرمودند:
✍«یاد آوری نعمت الهی بدین طریق است که بگویی
الحمد للّٰه الذی هدانا للاسلام و علمنا القرآن و من علینا بمحمد صلی اللّٰه علیه و آله و سلم
[یعنی سپاس خدای را که ما را بسوی اسلام هدایت فرمود، و بما قرآن را تعلیم فرمود، و بوسیلۀ حضرت محمد (ص) بر ما منّت گذاشت. ]
📌و سپس بعد از این بگویی:
«سُبْحٰانَ الَّذِی سَخَّرَ لَنٰا هٰذٰا... »
[وسائل الشیعه جلد ۸ صفحۀ ۲۸۴ با مختصر فرقی در صدر روایت. ]
✍سپس خداوند بیاد آوری از کفاری که قبلا ذکر شده پرداخته میفرماید
📗(وَ جَعَلُوا لَهُ مِنْ عِبٰادِهِ جُزْءاً) یعنی حکم کردند که بعضی از بندگان خدا که فرشتگان باشند فرزندان خدا هستند، و اینجا جعل بمعنی حکم است، و اینست معنی قول ابن عباس و مجاهد و حسن که گفته اند: آنان گمان میکردند که فرشتگان دختران خدا هستند.
👳‍♂زجاج میگوید: بعضی از اهل لغت شعری سرورده اند و دلالت دارد بر اینکه که جزء بمعنی اناث آمده است و آن شعر اینست:
«ان اجزأت حرّة یوما فلا عجب
قد تجزئ الحرّة المذکار احیانا [یعنی: اگر زنی حره روزی دختر بزاید تعجب ندارد، زیرا چه بسیار میشود که زن حره زنانی پسرزا را میزایند. زمخشری در تفسیر کشاف گفته است: یکی از بدعتهای تفسیر نویسان آنست که جزء را بمعنی اناث تفسیر میکنند، و ادعای اینکه جزء در زبان عرب اسم برای دختر باشد جز یک دروغ که به عرب بسته شده است چیز دیگری نیست، و یک نوع قرار داد بسیار جدید است، که حتی این جعل آنان را قانع نساخته تا اینکه«اجزأت المرأة»را نیز از آن مشتق کرده اند (شعرانی)]

✍و بعضی هم گفته اند معنی آیه اینست که از ثروت بندگان برای خدا بهره ای پنداشته اند، که از نوع آیه «وَ جَعَلُوا لِلّٰهِ مِمّٰا ذَرَأَ مِنَ الْحَرْثِ وَ الْأَنْعٰامِ نَصِیباً» که در آن مضاف حذف شده است-که مِنْ عِبٰادِهِ یعنی من اموال عباده-.
📗(إِنَّ الْإِنْسٰانَ لَکَفُورٌ مُبِینٌ)
یعنی: انسان منکر نعمتهای خداوند ظاهر کنندۀ کفران خویشتن است که کفر خود را پنهان نمیسازد.
#تمام_
🆔 @majmoolbayan

تفسیر_صفحه به صفحه_ریپلای شده👆
_
2 ماه پیش
قسمت دوم آیـــــــــــات•

📗(وَ الَّذِی خَلَقَ الْأَزْوٰاجَ کُلَّهٰا)
یعنی جفتهایی از حیوانات از نر و ماده،
✍و بعضی گفته اند یعنی: خداوند شکلهای گوناگون را از حیوانات و جمادات آفرید، از حیوان نر و ماده آفرید، و تر و خشک و چیزهای دیگر
[در این آیه و آیات دیگری مانند آیۀ ۴۹ از سورۀ ذاریات «وَ مِنْ کُلِّ شَیْءٍ خَلَقْنٰا زَوْجَیْنِ» اشاره بزوجیت عناصر و اشیاء عالم شده است گیاهان نر و ماده دارند، الکتریسته منفی و مثبت دارد و... تا چند قرن پیش بشر جز درباره انسان و حیوانات قائل بزوجیت نبود، تا اینکه گیاه شناس معروف سوئدی«لینه-۱۷۰۷-۱۷۷۸»پس از تحقیقات دامنه داری در اواسط قرن هیجدهم میلادی قانون زوجیت را در گیاهان کشف کرد، و گفت: در گیاهان نیز جنس نر و ماده موجود است. این موضوع در اروپا دستگاه مذهبی مسیحیت را بشدّت خشمگین ساخت بطوری که چندین سال کتب لینه در اروپا جزء کتب ضلال بشمار میرفت. امّا بنازم عظمت قرآن مجید را که در آن عصر که از علم و دانش خبری نبود قرنها پیش از کشفیات جدید با صراحت تمام قانون زوجیت را در (تمامی اشیاء از حیوان و گیاه و جماد ثابت دانسته است، تا جایی که میبینیم امروزه پس از گذشت قرنها دانشمندان میگویند هیچکدام از عناصر طبیعی در طبیعت بنحو منفرد یافت نمیشود.]

✍و از حسن نقل شده است که منظور از زوجها در این آیه تابستان و زمستان و شب و روز و ماه و خورشید، و آسمان و زمین، و بهشت و دوزخ است.
📗(وَ جَعَلَ لَکُمْ مِنَ الْفُلْکِ وَ الْأَنْعٰامِ)
یعنی خداوند برای شما کشتی و چهار پایان مقرر فرمود، سعید بن جبیر گفته است منظور از انعام شتر و گاو است، و بعضی هم گفته اند منظور تنها شتر است.
📗(مٰا تَرْکَبُونَ)
یعنی: در دریا و خشکی بر آنها سوار شوید.
📗(لِتَسْتَوُوا عَلیٰ ظُهُورِهِ)
سپس خداوند بیان فرمودند که غرض از آفرینش اینها که یاد شد آنست که بر پشتشان سوار شوید، و ضمیر در ظهوره بر میگردد به ما
📗(ثُمَّ تَذْکُرُوا نِعْمَةَ رَبِّکُمْ إِذَا اسْتَوَیْتُمْ عَلَیْهِ) تا نعمت پروردگار خویش را بیاد آورید و بر این نعمت که مسخر بودن مرکب است شکر کنید.
📗(وَ تَقُولُوا سُبْحٰانَ الَّذِی سَخَّرَ لَنٰا هٰذٰا)
در حالی که اعتراف به نعمتش دارید، و او را از شباهت داشتن بمخلوق منزه میدانید بگوئید: منزه است خداوندی که این مرکب را مسخر فرمان ما ساخته است که میتوانیم سوارش شویم.
📗(وَ مٰا کُنّٰا لَهُ مُقْرِنِینَ)
در حالی که ما حریف او نبودیم، و نمی توانستیم هماورد او باشیم.
📗(وَ إِنّٰا إِلیٰ رَبِّنٰا لَمُنْقَلِبُونَ)
یعنی و نیز بگوئید که ما در پایان عمرمان با مرکب تابوت بسوی پروردگارمان بازگشت خواهیم نمود، قتاده گوید: خداوند در این آیه به بندگانش تعلیم فرموده است که بهنگام سوار شدن بر مرکب چه بگویند.
✍از ابن عمر روایت شده است که رسول خدا (ص) هر گاه میخواست بر شترش سوار شود و برای مسافرتی بیرون رود، سه بار تکبیر میگفت و میفرمود:
«سُبْحٰانَ الَّذِی سَخَّرَ لَنٰا هٰذٰا وَ مٰا کُنّٰا لَهُ مُقْرِنِینَ، وَ إِنّٰا إِلیٰ رَبِّنٰا لَمُنْقَلِبُونَ
، اللّهم انا نسألک فی سفرنا هذا البر و التقوی، و العمل بما ترضی، الهم هون علینا سفرنا، و اطو عنّا بعده، الهم انت الصاحب فی السفر و الخلیفة فی الاهل و المال، الهم انی اعوذ بک من و عشاء السفر، و کآبة المنقلب، و سوء المنظر فی الاهل و المال».
✍یعنی: «منزه است آن کس که این مرکب را برای ما رام فرمود، در حالی که ما حریف او نمیشدیم، ما بسوی پروردگار خود بازگشت خواهیم نمود، پروردگارا در این سفر خود از تو درخواست نیکی و تقوی داریم، و اینکه آن گونه که تو راضی هستی عمل کنیم، خداوندا سفر ما را بر ما آسان گردان، و دوری آن را بر ما آسان کن، خداوندا تو در سفر همراه منی، و پس از من جانشینم در میان اهل و عیال و اموالم میباشی، پروردگارا از سختی و ناهمواری راه، و از بازگشتی محزونانه بتو پناه میبرم، و نیز از نگاه بد به اهل و مالم به تو پناه می‌آورم».
📌و هر گاه که از سفر باز میگشت میفرمود:
«آئبون، تائبون لربنا حامدون»، یعنی بازگشتیم در حالی که از درگاه خدا آمرزش خواسته حمد او را بجای می‌آوریم، این روایت را مسلم در صحیح خود وارد کرده است.
#ادامه_دارد
🆔 @majmoolbayan

تفسیر_صفحه به صفحه_ریپلای شده👆
_
2 ماه پیش
دریافت سروش پلاس