مجمع البیان

قال رسول الله ص :بهترین شما کسی است که قرآن را فرا گیرد و به دیگران نیز بیاموزد روزانه با صفحاتی از تفسیر ارزشمند مجمع البیان در خدمت شما هستیم .ارتباط با ادمین @maninjambia 💖


4 ماه پیش
#قرآن_۱۹۴
4 ماه پیش
ادامــــــــه ی قسمت قبل👆👆

#مهندسی_آرزوها ۱۴

احمـقـانه ترین کار یه آدم اینه که؛

مشغول شدنش به یـه آرزو؛
از تهیه یه قلـب سالم،دورِش کنه!

یهو می بینی سوت پایان رو زدن،
و دستاش خالیِ خالیـه.
#استاد_شجاعی 🎤

#ادامــــــه_دارد
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
Join🔜 @majmoolbayan
🌺🌿🌺🌿
4 ماه پیش
4 ماه پیش
قسمت سوم آیـــــــــات•

📗ثُمَّ یَقُولُ لِلْمَلاٰئِکَةِ أَ هٰؤُلاٰءِ
سپس می‌گوییم بفرشتگان آیا این گروه کفّار،
📗إِیّٰاکُمْ کٰانُوا یَعْبُدُونَ یعنی آنها بودند که شما را میپرستیدند و در عبادت شما را قصد میکردند، و این بر وجه اقرار گرفتن و استشهاد از ملائکه است بر عقاید و معتقدات کفّار تا فرشتگان از ایشان و عبادتشان تبرئه شوند چنانچه خدای سبحان بعیسی (ع) فرمود أَ أَنْتَ قُلْتَ لِلنّٰاسِ اتَّخِذُونِی وَ أُمِّی إِلٰهَیْنِ مِنْ دُونِ اللّٰهِ [سورۀ مائده آیۀ: ۱۱۶.]
آیا تو گفتی بمردم که تو را و مادرت را دو خدا بدانند از غیر خدای جهان.
⭕️ترتیب:
✍جهت اتصال و پیوست این آیه بما قبلش اینست که ایشان گفتند ما مال و اولادمان بیشتر است بیان فرمود که ادّعاء آنها مردود است و ایشان معذّب و محبوس خواهند بود در روز قیامت.
#تمام_
🆔 @majmoolbayan

تفسیر_صفحه به صفحه_ریپلای شده👆
_
4 ماه پیش
قسمت دوم آیـــــــــات•

📗إِلاّٰ مَنْ آمَنَ وَ عَمِلَ صٰالِحاً
مگر آنکه ایمان آورد و کار شایسته نمود، یعنی لکن کسی که ایمان بخدا آورد، و او را شناخت و پیامبرش را تصدیق و اطاعت کرد او را در آنچه امر نمود وی را و قبول نهی نمود از او در آنچه که او را نهی فرمود.
📗فَأُولٰئِکَ لَهُمْ جَزٰاءُ الضِّعْفِ بِمٰا عَمِلُوا
پس آن گروه هستند که برایشان دو چندان ثواب است بآنچه عمل کردند، یعنی خدا حسنات ایشان را دو برابر نماید، پس بیک حسنه ده برابر و زیادتر میدهد و ضعف اسم جنس است، دلالت بر زیاد و اندک میکند، و ممکنست که اموال و اولاد نزدیک به خدا شوند نزدیک شدنی به اینکه مؤمن کسب مال کند برای آنکه بآن استعانت جوید بر قیام بحق تکلیف و تولید مثل و فرزند کند برای همین منظور"پس" آن دو او را بخدا نزدیک کنند نزدیک شدنی، پس بنا بر این استثناء میباشد استثناء متصل و بمعنای لکن نمیباشد.
✍و ابی مسلم گوید: که جزاء ضعف پاداش اینست که در آخرت بایشان عطا کند مثل آنچه که در دنیا برای ایشان بود از نعمت و ضعف بمعنای مثل و مانند است.
📗وَ هُمْ فِی الْغُرُفٰاتِ
یعنی ایشان در غرفه‌های بهشتی و آن اطاقهایی است بالای بناها.
📗(آمِنُونَ)
در آنجا نمیترسند از چیزی از آنچه ترسیده میشود از مثل آن در دار دنیا از مرگ و دگرگونی و بلاها و غصّه ها.
📗وَ الَّذِینَ یَسْعَوْنَ فِی آیٰاتِنٰا
یعنی آنهایی که کوشش میکنند در ابطال آیات ما و تکذیب آن.
📗(مُعٰاجِزِینَ)
عاجز میدانند پیامبران ما را و مانع میشوند دیگران را از کارهای خیر.
📗أُولٰئِکَ فِی الْعَذٰابِ مُحْضَرُونَ قُلْ إِنَّ رَبِّی یَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ یَشٰاءُ مِنْ عِبٰادِهِ وَ یَقْدِرُ لَهُ
تفسیرش گذشت، و البته خدای سبحان آن را تکرار کرده برای اختلاف فائده.
اوّل توبیخ و سرزنش است کفّار را و ایشان مورد خطاب هستند، دوّم موعظه و انذار است برای مؤمنین، پس مثل آنکه گوید توانگر ساختن کفّار و اعطاء کردن بایشان دلالتی بر کرامت و بزرگواری و سعادت ایشان ندارد بلکه این زیاد میکند عقوبت و عذاب ایشان را، و توانگری مؤمنین است که زیادی در سعادت ایشان باشد، به اینکه آن را در راه خدا انفاق کنند، و بر این دلالت میکند قول خدا.
📗وَ مٰا أَنْفَقْتُمْ مِنْ شَیْءٍ فَهُوَ یُخْلِفُهُ
و آنچه که دادید از مالتان یعنی و آنچه اخراج کردید از اموالتان در راه خیر، پس خدای سبحان بشما عوض آن را میدهد امّا در دنیا بزیادتی نعمت و یا در آخرت بثواب بهشت گفته میشود خدا عوض داد برای او و بر او هر گاه تبدیل کند برای آنچه که از دست او رفته.
📗وَ هُوَ خَیْرُ الرّٰازِقِینَ
و اوست بهترین روزی دهندگان برای آنکه او منافع بندگانش را میدهد نه برای رفع زیان آنان و نه برای جلب منفعت از آنان برای محال بودن سودها و زیانها بر او،.
👳‍♂کلبی گوید: آنچه تصدّق دهید در راه خیر، پس خدا عوض او را دهد یا تعجیل کند در دنیا عطا نماید و یا ذخیره آخرت شما کند.
✍و ابو هریره از پیامبر (ص) روایت کرده و گوید: خدای تعالی عزّ و جل فرمود برای من انفاق کن، انفاق میکنم بر تو.
✍و انس بن مالک از پیامبر (ص) روایت کرده که فرمود، منادی حق در هر شب ندا کند بزائید برای مردن، و بسازید برای خراب شدن، و ندا میکند- ندا کننده ای:
اللّهم هب للمنفق خلفا، بار خدایا ببخش بهر انفاق کننده عوض آن را.
و ندا میکند ندا کننده ای:
اللّهم هب للممسک تلفا، بار خدایا بهر امساک کننده تلف را.
و ندا میکند ندا کننده ای:
لیت الناس لم یخلقوا، ای کاش مردم خلق نشده بودند.
و ندا میکند ندا کننده ای:
لیتهم اذ خلقوا فکروا فیما له خلقوا، ای کاش ایشان وقتی آفریده شدند فکر میکردند برای چه ایجاد شدند.
✍و جابر از پیغمبر (ص) روایت کرده که فرمود هر کار خوبی صدقه است و آنچه که مرد هیثیت و آبروی خود را بوسیلۀ آن حفظ میکند صدقه است، و آنچه مؤمن از مخارج خود انفاق میکند، پس بر خداست که عوض آن را بعنوان ضمانت بدهد مگر آنچه در ساختمان یا معصیت صرف نماید.
✍و از ابی امامه روایت شده که گفت شما این آیه را تأویل میکنید در غیر- تأویلش، و ما انفقتم من شیء فهو یخلفه، من از رسول خدا (ص) شنیدم، و کر شوم اگر دروغ بگویم، میفرمود، بر شما باد که اسراف در مال و مخارج نکنید و بر شما باد بر اقتصاد و میانه روی کردن، پس هیچ قومی هرگز فقیر و بینوا- نشوند که اقتصاد نمودند.
سپس خدای سبحان فرمود:
📗وَ یَوْمَ یَحْشُرُهُمْ جَمِیعاً روزی که تمام ایشان را محشور نمائیم، یعنی روز قیامت جمع میکند آنهایی را که برای غیر خدا عبادت کردند و معبودین از ملائکه را برای حساب. #ادامه_دارد
🆔 @majmoolbayan

تفسیر_صفحه به صفحه_ریپلای شده👆
_
4 ماه پیش
[سوره سبإ : آیات ۳۶ تا ۴۰]
قسمت اول آیـــــــــات•

⭕️قُلْ إِنَّ رَبِّی یَبْسُطُ اَلرِّزْقَ لِمَنْ یَشٰاءُ وَ یَقْدِرُ وَ لٰکِنَّ أَکْثَرَ اَلنّٰاسِ لاٰ یَعْلَمُونَ (۳۶) وَ مٰا أَمْوٰالُکُمْ وَ لاٰ أَوْلاٰدُکُمْ بِالَّتِی تُقَرِّبُکُمْ عِنْدَنٰا زُلْفیٰ إِلاّٰ مَنْ آمَنَ وَ عَمِلَ صٰالِحاً فَأُولٰئِکَ لَهُمْ جَزٰاءُ اَلضِّعْفِ بِمٰا عَمِلُوا وَ هُمْ فِی اَلْغُرُفٰاتِ آمِنُونَ (۳۷) وَ اَلَّذِینَ یَسْعَوْنَ فِی آیٰاتِنٰا مُعٰاجِزِینَ أُولٰئِکَ فِی اَلْعَذٰابِ مُحْضَرُونَ (۳۸) قُلْ إِنَّ رَبِّی یَبْسُطُ اَلرِّزْقَ لِمَنْ یَشٰاءُ مِنْ عِبٰادِهِ وَ یَقْدِرُ لَهُ وَ مٰا أَنْفَقْتُمْ مِنْ شَیْءٍ فَهُوَ یُخْلِفُهُ وَ هُوَ خَیْرُ اَلرّٰازِقِینَ (۳۹) وَ یَوْمَ یَحْشُرُهُمْ جَمِیعاً ثُمَّ یَقُولُ لِلْمَلاٰئِکَةِ أَ هٰؤُلاٰءِ إِیّٰاکُمْ کٰانُوا یَعْبُدُونَ (۴۰)
ترجمه:
⭕️۳۶-بگو (ای محمد) البته پروردگار من روزی را برای هر که خواهد گشاده میگرداند و تنگ میسازد و لکن بیشتر مردم (این نکته را) نمیدانند.
۳۷-و اموال شما و فرزندان شما بآن خصلتی نیست که شما را نزد ما نزدیک گرداند مگر کسی که ایمان آورده باشد و کردار شایسته کند، پس آن گروه بر ایشان پاداش دو چندانست به سبب اعمالی که کرده اند و ایشان در غرفه‌های بهشت (از آفات) ایمنند.
۳۸-و آنان که در ابطال آیه‌های ما میکوشند در حالی که گمان برندگانند که ما را عاجز توانند ساخت آن گروه در عذاب احضار شدگانند.
۳۹- (ای پیغمبر) بگو البته پروردگارم روزی را برای هر که خواهد گشاده میگرداند و برای او تنگ میسازد و هر چه که انفاق کنید پس او عوضش را باز دهد و او بهترین روزی دهندگانست.
۴۰- (بخاطر بیاور) روزی را که خدا مشرکان و معبودان از فرشتگان همگی را گرد آورد، سپس بفرشتگان گوید آیا این گروه را میپرستیدند.
⭕️قرائت:
👳‍♂حمزه تنها فی الغرفه خوانده و دیگران فی الغرفات جمع خوانده اند و یعقوب جزاء بنصب، الضعف را برفع قرائت کرده.
⭕️دلیل:
✍دلیل کسی که الغرفه مفرد خوانده قول خدای تعالی أُوْلٰئِکَ یُجْزَوْنَ الْغُرْفَةَ بِمٰا صَبَرُوا [فرقان آیۀ: ۷۵، و در سورۀ عنکبوت آیۀ ۵۸. وَ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّٰالِحٰاتِ لَنُبَوِّئَنَّهُمْ مِنَ الْجَنَّةِ غُرَفاً، و در سوره زمر آیۀ ۲۰، لٰکِنِ الَّذِینَ اتَّقَوْا رَبَّهُمْ لَهُمْ غُرَفٌ، و نیز در همان آیه، من فوقها غرف مبنیّه تجری من تحتها الانهار. ]
میباشد و در بهشت غرفات و غرف میباشد، جز اینکه عرب گاهی از جمع اکتفاء بمفرد میکند هر گاه اسم جنس باشد گفتند (اهلک- الناس الدینار و الدرهم) مردم را دینار و درهم نابود ساخت.
✍و کسی که (فاولئک لهم جزاء الضعف) خوانده پس تقدیرش، فاولئک لهم الضعف جزاء است، یعنی در حال مجازات پس آن مصدر است که در محلّ حال نهاده شده یعنی جزاء داده میشوند جزاء را و ممکن است که مفعول له باشد، و امّا اضافه جزاء بضعف در قرائت مشهور پس آن بنا بر اضافه بمفعول است.
⭕️اعراب:
®زلفی در محل نصب است بنا بر مصدریت تقدیرش تقرّبکم قربة یا تقریبا است و قول او الاّ من آمن موصول و صله در محل نصب است بنا بر بدلیّت از کاف و میم در تقرّبکم، ممکن است که منصوب باشد بنا بر استثناء.
📚تفسیر:

چون خداوند سبحان حکایت کرد از کفّاری که گفتند ما عذاب نخواهیم شد برای آنکه خداوند تعالی ما را در دنیا بینیاز و توانگر نمود، پس در آخرت هم ما را عذاب نمیکند خدا برای رد کردن گفته آنها فرمود:
📗(قُلْ)
ای پیامبر بگو
📗إِنَّ رَبِّی البتّه پرودگار من که مراض آفرید.
📗یَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ یَشٰاءُ
گشاده میگرداند روزی را برای هر کس که خواهد بنا بر آنچه که میتواند از مصلحت او و غیر او.
📗(وَ یَقْدِرُ)
و تنگ میسازد نیز بر حسب مصلحت، پس بسط و توسعه روزی آن فزونی در روزیست بنا بر قدر کفایت و قدر تنگ میسازد بر او از قدر کفایت.
📗وَ لٰکِنَّ أَکْثَرَ النّٰاسِ لاٰ یَعْلَمُونَ
و لکن بیشتر مردم نمیدانند و این برای جهل ایشانست بخدا و حکمت او، پس گمان میکنند که زیادی مال انسان دلالت میکند بر بزرگواری او نزد خدای تعالی، سپس تصریح کرد باین معنی و گفت: وَ مٰا أَمْوٰالُکُمْ یعنی اموالی که خدا بشما عطا کرده.
📗وَ لاٰ أَوْلاٰدُکُمْ
و نه فرزندانتان که نصیب شما شده.
📗بِالَّتِی تُقَرِّبُکُمْ عِنْدَنٰا زُلْفیٰ
بآن خصلت و پایه ای نیست که شما را نزد ما نزدیک گرداند.
👳‍♂مجاهد گوید: زلفی یعنی نزدیک، اخفش گوید: اراده کرده بالتی- تقرّبکم عند اللّٰه تقریبا، بآن پایه ای که شما را نزدیک کند نزد خدا نزدیک کردنی.
پس زلفی اسم مصدر است، و فراء گوید: التی ممکنست که بر اموال و اولاد واقع شود، و خبر بلفظ مفرد آمده و اگر چه داخل شود در او دیگری.
#ادامه_دارد
🆔 @majmoolbayan
4 ماه پیش
4 ماه پیش
🎬 #کلیپ
💠 #استاد_رائفی_پور

🌟 ویژگی های عجیب امام مهدی (عج)

✨امامی که امام صادق (ع) آرزوی خدمت به او را داشت. کمی بیندیشیم چرا عده ای آرزوی خدمت در این دوران را داشتند⁉️

┈┈••••✾•🌿🦋🌿•✾•••┈┈•
Join🔜 @majmoolbayan
🦋🌿🦋🌿
4 ماه پیش
#عصر_ظهور
قسمـــــــــت پنجــــــاه و دوم★
ادامه قسمت قبل★👆👆

❤️#سیمای_کلی_دوران_ظهور ❤️

🌤🌤🌤🌤

📒تورات فعلی پس از آنکه در سفر اول فرمانروایان، به سلیمان علیه السلام افترا میبندد که او دست از بندگی خدا برداشته و به پرستش بتها پرداخت،
✍میگوید: " و به سلیمان گفت: به خاطر آنکه پیمان مرا رعایت نکردی و دستورات مرا پاس نداشتی، ملک و مملکت را از دست تو گرفته و آن را جزء جزء میگردانم. "
[سفر اول (فرمانروایان) فصل ۱۱: ۱ - ۱۳. ]

⭕️دوران تجزیه و کشمکش داخلی :
✍اختلاف‌های داخلی اسرائیلیان تا آنجا پیش رفت که از نیروهای بت پرست باقی
مانده پیرامون خود و نیز از فراعنه و آشوریان و بابلیان علیه یکدیگر یاری گرفتند.
🎭یهودیان پس از درگذشت حضرت سلیمان علیه السلام در شکیم (نابلس) گرد آمده و
بیشتر آنان با " یربعام بن نباط " بیعت کردند.
🧙🏽‍♂او از دشمنان حضرت سلیمان در زمان
حیاتش بود و از دست آن حضرت به سوی فرعون مصر گریخته بود. و پس از وفات
سلیمان دوباره بازگشت و مورد استقبال یهودیان قرار گرفت و در ساحل غربی رود
اردن دولتی به نام اسرائیل تأسیس کرد و پایتخت آن را شکیم یا سامره قرار داد.
✍📌و تعداد اندکی از آنان با " رحبعام " پسر حضرت سلیمان بیعت نموده و پایتخت خود را قدس قرار دادند و این دولت به نام یهودا معروف گردید.
👳اما آصف بن برخیا وصی حضرت سلیمان که خداوند او را در قرآن با جمله
" عنده علم من الکتاب " (نزد او دانشی از کتاب بود) وصف نموده، از بنی اسرائیل جز تکذیب، بهره ای نبرد.
📒تورات بیان میکند که کفر و بت پرستی امری آشکار در میان پیروان یربعام بوده
و میگوید:
✍📌" او دو گوساله از طلا ساخته یکی را در قدس و دیگری را در " دان " قرار داد و در کنار آنها حیواناتی را قربانی کرد و به مردم گفت: این‌ها خدایان شما هستند که از مصر شما را به سوی (شکیم) روانه ساختند،
بنابراین در پیشگاه آنها قربانی کنید و به طرف اورشلیم نروید. پس مردم خواسته او را پذیرفتند " [سفر (فرمانروایان) فصل ۱۲: ۲۶ - ۳۳. ]
☑️در کنار پرستش گوساله، یربعام آنان را به پرستش خدایانی دیگر، از جمله
" عشتروت " خدای صیدونیها و " کموش " خدای مو آبی‌ها و " مکلوم " خدای
عمونی ها، فرمان داد. [سفر اخبار فرمانروایان فصل ۱۲: ۳۱ و سفر دوم فرمانروایان فصل ۱۱: ۱۳ - ۱۵ و فصل ۱۳: ۹. ]
✍📌بعد از سه سال کشور یهودا به همین سرنوشت گرفتار شد و مردم به بت پرستی
روی آوردند. [[۳]: ۳. سفر اول اخبار فرمانروایان فصل ۱۴: ۲۱ - ۲۴ و سفر دوم فصل ۱۱: ۱۳ - ۱۷ و فصل ۱۲. ]
🤴" شیشق " فرعون مصر فرصت را غنیمت شمرد و در سال ۹۲۶ ق. م به منظور
پشتیبانی از یربعام و پایان دادن به دولت پسر حضرت سلیمان و طرفداران وی، طی هجومی قدس را اشغال نمود " و خزانه‌های خانه خدا و کاخ فرمانروا و حتی سپرهای زرینی را
که حضرت سلیمان علیه السلام ساخته بود با خود به غارت برد " [سفر اخبار فرمانروایان فصل ۱۴: ۲۵ - ۲۶. ]
✍📌ظاهرا شرایط عمومی جامعه، فرعون مصر را برای تداوم سلطه خود یا سلطه
هم پیمانش یربعام یاری نکرد بنابراین پس از عقب نشینی او، این کشور کوچک
اندکی از موجودیت خود را بازیافت ولی نبردها با یربعام همچنان ادامه یافت.
✍📌چنان که " آرامی‌ها " نیز از ضعف دو دولت موجود در منطقه استفاده نموده و با
هجوم به کشور یهودا پس از به اسارت درآوردن سرانشان، آنان را به سوی پایتخت
خود دمشق آورده و برای آنها جزیه و مالیات مقرر داشتند. این ماجرا در زمان
فرمانروایی آرامی‌ها یعنی ابن هدد (سال ۸۷۹ - ۸۴۳ ق. م) اتفاق افتاد. [سفر دوم فرمانروایان فصل ۱۳: ۳ - ۱۳. ]
✍سپس در زمان پادشاهی " آخاب بن عومری " در سالهای ۸۷۴ - ۸۵۳ ق. م بر
کشور یربعام جزیه مقرر نموده و آن را تحت الحمایه خود قرار دادند.
📒همچنین تورات، نبرد فلسطینیها با عرب هائی را یادآور میشود که در اطراف
" کوشسیین " از کشور یهودا در زمان فرمانروائی " یهورام " زندگی میکردند. آنان
قدس را اشغال نموده و بر اموال موجود در قصر فرمانروا استیلاء یافته و زنان و
فرزندان وی را به اسارت درآوردند. [سفر دوم فرمانروایان فصل ۲۱:. ۱۶ - ۱۷. ]
📒تورات میگوید که لشکر " آرامی‌ها " در بیت المقدس به نبرد پرداخته و سران
آنجا را هلاک کردند و تمام گنجینه‌ها را برگرفته و به حزائیل پادشاه آرامی‌ها تقدیم
نمودند. [سفر دوم فرمانروایان: فصل ۲۴: ۳ و فصل ۱۲ - ۱۷ - ۱۸.]
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃
#ادامه_دارد ..★★

📚 برگرفــــــــته از کتـــــــاب عصــــرظهور علامه کورانـــــــے..
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
Join🔜 @majmoolbayan
🌺🌿🌺🌿
4 ماه پیش
4 ماه پیش
قسمت ســـــوم آیـــــــــات•

📗وَ قٰالُوا نَحْنُ أَکْثَرُ أَمْوٰالاً وَ أَوْلاٰداً
یعنی افتخار کردند باموالشان و اولادشان بگمان آنکه خدای تعالی مال و فرزند بآنها عطا کرده برای کرامت و بزرگواری ایشان نزد خداست، پس گفتند چون ما روزی داده- شده ایم و شما محروم شده اید، پس ما از شما برتر و بالاتر هستیم، نزد خدای تعالی، پس ما را برای کفرمان بشما عذاب نمیکنند و این قول خدا است از زبان ایشان:
📗وَ مٰا نَحْنُ بِمُعَذَّبِینَ
و ما عذاب نخواهیم شد، و ندانستند که اموال و اولاد عطاء و بخششی است از خدای تعالی و واجب است بر ایشان شکر و سپاس خدا و این برای اکرام برتری و بزرگواری ایشان نیست.
#تمام_
🆔 @majmoolbayan

تفسیر_صفحه به صفحه_ریپلای شده👆
_
4 ماه پیش
قسمت دوم آیـــــــــات•

📗یَرْجِعُ بَعْضُهُمْ إِلیٰ بَعْضٍ الْقَوْلَ
یعنی رد میکند بعضی از ایشان بر برخی دیگر سخن را در جدال.
📗یَقُولُ الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا
میگویند کسانی که زبون و ناتوان شدند و ایشان پیروان بودند که کورکورانه پیروی میکردند.
📗لِلَّذِینَ اسْتَکْبَرُوا
بکسانی که سرکش بودند و ایشان اشراف و رهبران بودند.
📗لَوْ لاٰ أَنْتُمْ لَکُنّٰا مُؤْمِنِینَ
اگر شما نبودید ما توحید خدا را تصدیق میکردیم، یعنی شما ما را از ایمان منع کردید و بازداشتید، و مقصود این است اگر شما ما را بسوی کفر دعوت نکرده بودید ما ایمان میآوردیم بخدا در دنیا.. و حالا عذاب نمی شدیم.
📗قٰالَ الَّذِینَ اسْتَکْبَرُوا لِلَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا
گفتند آن کسانی که سرکش بودند بکسانی که زبون و ناتوان بودند یعنی گفتند رهبران شرک و کفر به پیروانشان بر طریق انکار.
📗أَ نَحْنُ صَدَدْنٰاکُمْ عَنِ الْهُدیٰ بَعْدَ إِذْ جٰاءَکُمْ
آیا ما شما را بازداشتیم از هدایت و ایمان بعد از آنکه آمد شما را یعنی ما مانع نشدیم از پذیرفتن هدایت و ارشاد.
📗بَلْ کُنْتُمْ مُجْرِمِینَ
بلکه خود شما کافر بودید، یعنی بلکه شما خودتان کفر ورزیدید و ما تحمیل نکردیم کفر را بر شما قهرا و جبرا، پس هر یک از دو گروه گناه را بر گردن رفیقش خواهد گذاشت و او را متّهم خواهد نمود و هیچ کس گناه را نسبت بخدای تعالی نمیدهد.
📗وَ قٰالَ الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا لِلَّذِینَ اسْتَکْبَرُوا
و گویند کسانی که زبون، و ناتوان شدند به آنانکه سرکش و طاغی شدند یعنی پیروان به رؤساء مستکبر خواهند گفت:
📗بَلْ مَکْرُ اللَّیْلِ وَ النَّهٰارِ
بلکه مکر شب و روز یعنی اغواء و فریب کاری شما در شب و روز ما را از پذیرفتن ایمان و هدایت باز داشت.
📗إِذْ تَأْمُرُونَنٰا أَنْ نَکْفُرَ بِاللّٰهِ وَ نَجْعَلَ لَهُ أَنْدٰاداً
یعنی هنگامی که ما را فرمان دادید که وحدانیّت و یکتایی خدا را انکار کنیم و ما را فراخواندید که برای او شریکانی در عبادت قرار دهیم.
📗وَ أَسَرُّوا النَّدٰامَةَ
دو وجه دربارۀ این جمله ذکر شده:
🔴۱-یعنی اظهار پشیمانی و ندامت کردند.
🔴۲-یعنی ندامت و پشیمانی را مخفی داشتند، و در شعر امراء القیس اسرار تفسیر شده است:
تجاوزت حرّاسا الیها و مشعرا
علیّ حرا ما لو یسرّون مقبلی
یعنی رفتم بخانه معشوقه‌ام و به وصل او رسیدم و گرچه در اطراف منزلش پاسبانها و پاسدارها بودند، شاهد این بیت یسرّون که بمعنای پنهان کردن آمده.
✍بنا بر دو وجه، پس هر کس وجه اوّل را قبول کرده گوید یعنی پیروی شدگان و رؤساء، اظهار ندامت و پشیمانی بر گمراه کردن مردم میکنند و ضعفا و پیروان هم اظهار ندامت بر گمراهی مینمایند.
✍و بعضی گفته اند: یعنی اینکه بعضی بر برخی دیگر اقبال نموده و آنها را ملامت و سرزنش کرده و اظهار ندامت و پشیمانی میکنند، و هر کس وجه دوّم را اختیار کرده گوید: معنایش اینست، ندامت و پشیمانی را در خاطر خود از ترس رسوایی مخفی مینمایند.
✍و بعضی گفته اند: یعنی رؤساء و رهبران ندامت را از پیروان خود مخفی مینمایند.
📗لَمّٰا رَأَوُا الْعَذٰابَ
یعنی هنگامی که نزول عذاب را بایشان دیدند.
📗وَ جَعَلْنَا الْأَغْلاٰلَ فِی أَعْنٰاقِ الَّذِینَ کَفَرُوا
و قرار دادیم ما غلهای آتشین را در گردن کسانی که کافر شدند.
👳‍♂ابن عباس گوید: آنها را در آتش مغلول میکنند.
📗هَلْ یُجْزَوْنَ إِلاّٰ مٰا کٰانُوا یَعْمَلُونَ
آیا پاداش نمیشوند مگر آنچه را که عمل میکردند یعنی پاداش داده نمیشوند مگر باعمال چنانی که مرتکب شدند باندازه استحقاقشان.
📗وَ مٰا أَرْسَلْنٰا فِی قَرْیَةٍ مِنْ نَذِیرٍ
و ما در روستایی ترساننده ای نفرستادیم یعنی پیامبری که ترساند ایشان را از مخالفت خدای تعالی.
📗إِلاّٰ قٰالَ مُتْرَفُوهٰا
مگر آنکه ستمکاران و ثروتمندان متنعّم در آن گفتند
📗إِنّٰا بِمٰا أُرْسِلْتُمْ بِهِ کٰافِرُونَ
بدرستی که ما بآنچه که شما بآن ارسال شده اید کافر هستیم و در این آیه بیانیست برای پیامبر (ص) که اهل قریه او بر روش گذشتگان رفته اند و اشاره به اینکه پیروان گذشته هم فقراء و مردم متوسّط بودند نه دولتمندان.
آن گاه خداوند سبحان علّت کفر آنها را بیان کرد به اینکه گفت:
#ادامه_دارد
🆔 @majmoolbayan

تفسیر_صفحه به صفحه_ریپلای شده👆
_
4 ماه پیش
[سوره سبإ : آیات ۳۱ تا ۳۵]
قسمت اول آیـــــــــات•

⭕️وَ قٰالَ اَلَّذِینَ کَفَرُوا لَنْ نُؤْمِنَ بِهٰذَا اَلْقُرْآنِ وَ لاٰ بِالَّذِی بَیْنَ یَدَیْهِ وَ لَوْ تَریٰ إِذِ اَلظّٰالِمُونَ مَوْقُوفُونَ عِنْدَ رَبِّهِمْ یَرْجِعُ بَعْضُهُمْ إِلیٰ بَعْضٍ اَلْقَوْلَ یَقُولُ اَلَّذِینَ اُسْتُضْعِفُوا لِلَّذِینَ اِسْتَکْبَرُوا لَوْ لاٰ أَنْتُمْ لَکُنّٰا مُؤْمِنِینَ (۳۱) قٰالَ اَلَّذِینَ اِسْتَکْبَرُوا لِلَّذِینَ اُسْتُضْعِفُوا أَ نَحْنُ صَدَدْنٰاکُمْ عَنِ اَلْهُدیٰ بَعْدَ إِذْ جٰاءَکُمْ بَلْ کُنْتُمْ مُجْرِمِینَ (۳۲) وَ قٰالَ اَلَّذِینَ اُسْتُضْعِفُوا لِلَّذِینَ اِسْتَکْبَرُوا بَلْ مَکْرُ اَللَّیْلِ وَ اَلنَّهٰارِ إِذْ تَأْمُرُونَنٰا أَنْ نَکْفُرَ بِاللّٰهِ وَ نَجْعَلَ لَهُ أَنْدٰاداً وَ أَسَرُّوا اَلنَّدٰامَةَ لَمّٰا رَأَوُا اَلْعَذٰابَ وَ جَعَلْنَا اَلْأَغْلاٰلَ فِی أَعْنٰاقِ اَلَّذِینَ کَفَرُوا هَلْ یُجْزَوْنَ إِلاّٰ مٰا کٰانُوا یَعْمَلُونَ (۳۳) وَ مٰا أَرْسَلْنٰا فِی قَرْیَةٍ مِنْ نَذِیرٍ إِلاّٰ قٰالَ مُتْرَفُوهٰا إِنّٰا بِمٰا أُرْسِلْتُمْ بِهِ کٰافِرُونَ (۳۴) وَ قٰالُوا نَحْنُ أَکْثَرُ أَمْوٰالاً وَ أَوْلاٰداً وَ مٰا نَحْنُ بِمُعَذَّبِینَ (۳۵)
ترجمه:
⭕️۳۱-و (از مشرکان عرب) آنان که کافر شدند گفتند هرگز باین قرآن و بآن چیزی که نزد محمد (ص) است ایمان نمیآوریم و اگر ای بیننده به بینی آن دم که ستمکاران نزد پروردگار خویش بازداشت شدگانند در حالی که برخی از ایشان سخن را بسوی برخی دیگر باز میگردانند آنان که ناتوان شمرده شده اند به آنانکه سرکش بودند میگویند اگر شما نمیبودید البتّه ما گرویدگان می‌بودیم.
۳۲-و آنان که گردنکشی کرده بودند بکسانی که ناتوان شمرده شده بودند گویند آیا ما شما را از قبول هدایت از پس زمانی که آن بسوی شما بیامد باز- داشتیم بلکه شما خودتان گنهکار بودید.
۳۳-و آنان که زبون و ضعیف و ناتوان بودند بآنان که برتری جسته بودند گویند بلکه نیرنگ شما در شب و روز هنگامی که ما را دستور میدادید که منکر وحدانیّت خدا بشویم و برای خدای یکتا همتایان فرا گیریم و آن هنگام که عذاب را مشاهده کنند پشیمانی اظهار کنند و در گردن آنان که نگرویدند غلهای آتشین را بنهیم آیا کافران را جز بآنچه میکرده اند مجازات میکنند.
۳۴-و در هیچ دهی هیچ پیغمبر بیم کننده ای را نفرستادیم جز آنکه جبّاران و توانگران متنعّم آن دهکده گفتند ما جداّ بآن کیشی که شما را بابلاغ آن فرستاده اند ناگرویدگان و کافر هستیم.
۳۵-و گفتند ما از نظر اموال و فرزندان (از شما) بیشتریم و ما را عذاب نخواهند کرد.

⭕️اعراب:
®بَلْ مَکْرُ اللَّیْلِ وَ النَّهٰارِ
در آن دو وجه گفته اند:
🔴۱-اینکه مکر مبتداء و خبرش محذوف باشد یعنی (مکرکم فی اللیل و النهار صددنا عن ذلک حین امرتمونا ان نکفر باللّه) مکر شما در شب و روز ما را بازداشت از این کار هنگامی که امر کردید ما را که کافر بخدا شویم.
🔴۲-اینکه فاعل فعل محذوف باشد، تقدیرش، بل صددنا مکرکم فی اللیل و النهار، بلکه بازداشت ما را مکر شما در شب و روز، و عرب اضافه میکند احداث و افعال را بزمان بر سبیل و طریقت توسعه دادن و میگوید صیام النهار و قیام اللیل، و معنی اینست که روزه گرفتن در روز و برخاستن برای عبادت در شب، شاعر گوید:
لقد لمتنا یا‌ام غیلان فی السری
و نمت و ما لیل المطی بنائم
هر آینه البته ما را ای خار مغیلان در رفتن شب با نیش خود سرزنش کردی و خوابیدی و حال آنکه شب راه پیماینده خواب نیست.
✍شاهد در لیل المطی است که آن را بخواب توصیف کرده، پس شب را توصیف بخواب نمود و این بر طریق قول تقواست که می‌گویی نهارک صائم و لیلک قائم، روز تو روزه دار و شب تو بیدار و ایستاده است.
📚تفسیر:
سپس خداوند سبحان حال ایشان را در قیامت بیان فرمود، پس حکایت کرد از ایشان و گفت:
📗وَ قٰالَ الَّذِینَ کَفَرُوا
و گفتند آنانی که کافر شدند و ایشان یهود بودند، و بعضی گفته اند: ایشان مشرکین عرب بودند و این صحیح تر است
📗لَنْ نُؤْمِنَ بِهٰذَا الْقُرْآنِ
هرگز باین قرآن ایمان نمی آوریم، یعنی تصدیق نمیکنم که آن از خدای تعالی است و اقرار نمیکنم بچیزی که از امر آخرت در جلوی روی تو است.
✍و بعضی گفته اند: اراده کرده اند تورات و انجیل را و این هنگامی بود که مؤمنین اهل کتاب گفتند که صفت محمد (ص) در کتاب ما هست و او پیامبر مبعوث است، مشرکین کافر بکتاب ایشان شده و گفتند.
📗وَ لَوْ تَریٰ
و اگر به بینی ای محمد.
📗إِذِ الظّٰالِمُونَ مَوْقُوفُونَ عِنْدَ رَبِّهِمْ زمانی که ستمکاران را در نزد پروردگارشان نگه میدارند، یعنی در روز قیامت برای حساب محبوس هستند. #ادامه_دارد
🆔 @majmoolbayan

تفسیر_صفحه به صفحه_ریپلای شده👆
_
4 ماه پیش
4 ماه پیش
#کلیپ 🎬

👈تمام کسانی که در جریان کربلای سال ۶۱ ه.ق، نتوانستند انتخاب درست یا تصمیم‌گیری به‌موقعی، داشته باشند، آدم‌های بدی نبودند!
بعضاً، سابقه‌های علمی، معنوی و مبارزاتی خوبی هم داشتند! اما دوراهی‌های مسیر، کار دستشان داد!

💥این دوراهی‌ها، حتماً و قطعاً، در مسیر همراهی ما با امام زمانمان، برای ما هم پیش می‌آید!

چه کنیم بازنده نباشیم!
┈┈••••✾•🌿🦋🌿•✾•••┈┈•
Join🔜 @majmoolbayan
🦋🌿🦋🌿
4 ماه پیش
4 ماه پیش
قسمت دوم آیـــــــــات•

📗(بَشِیراً) بشارت دهنده ایشان به بهشت
📗(وَ نَذِیراً) و ترساننده آنها بآتش
📗وَ لٰکِنَّ أَکْثَرَ النّٰاسِ لاٰ یَعْلَمُونَ و لکن بیشتر مردم نمیدانند پیامبری تو را برای اعراض کردنشان از تأمل در معجزۀ تو.
✍و بعضی گفته اند: نمیدانند چیست برای ایشان در آخرت در پیروی تو از ثواب و نعمتها و چیست بر ایشان در مخالفت تو از عذاب دردناک سپس خدای سبحان حکایت از کفّار کرده و فرمود:
📗وَ یَقُولُونَ مَتیٰ هٰذَا الْوَعْدُ
و میگویند، چه وقت است روزی که ما را به آن وعده داده ای.
📗إِنْ کُنْتُمْ صٰادِقِینَ
اگر راست گویانید در آنچه که می‌گویید آن را ای گروه مؤمنین، سپس خدای سبحان امر فرمود پیامبرش را به پاسخ دادن به ایشان و فرمود:
📗(قُلْ) بگو ای محمد
📗لَکُمْ مِیعٰادُ یَوْمٍ برای شما میقات و وعده گاه روزیست که نازل میشود بشما بآن وعده داده شدید و آن روز قیامت است.
👳‍♂ابی مسلم گوید: روز وفات و قبض روح ایشانست.
📗لاٰ تَسْتَأْخِرُونَ عَنْهُ سٰاعَةً وَ لاٰ تَسْتَقْدِمُونَ
یعنی از آن روز نه تأخیر میافتد و نه مقدم و پیشی میگیرد به اینکه در اجلهای شما زیاد کند یا از آن کم نماید
#تمام_
🆔 @majmoolbayan

تفسیر_صفحه به صفحه_ریپلای شده👆
_
4 ماه پیش
[سوره سبإ آیات ۲۶ تا ۳۰]
قسمت اول آیـــــــــات•

⭕️قُلْ یَجْمَعُ بَیْنَنٰا رَبُّنٰا ثُمَّ یَفْتَحُ بَیْنَنٰا بِالْحَقِّ وَ هُوَ اَلْفَتّٰاحُ اَلْعَلِیمُ (۲۶) قُلْ أَرُونِیَ اَلَّذِینَ أَلْحَقْتُمْ بِهِ شُرَکٰاءَ کَلاّٰ بَلْ هُوَ اَللّٰهُ اَلْعَزِیزُ اَلْحَکِیمُ (۲۷) وَ مٰا أَرْسَلْنٰاکَ إِلاّٰ کَافَّةً لِلنّٰاسِ بَشِیراً وَ نَذِیراً وَ لٰکِنَّ أَکْثَرَ اَلنّٰاسِ لاٰ یَعْلَمُونَ (۲۸) وَ یَقُولُونَ مَتیٰ هٰذَا اَلْوَعْدُ إِنْ کُنْتُمْ صٰادِقِینَ (۲۹) قُلْ لَکُمْ مِیعٰادُ یَوْمٍ لاٰ تَسْتَأْخِرُونَ عَنْهُ سٰاعَةً وَ لاٰ تَسْتَقْدِمُونَ (۳۰)
ترجمه:
⭕️۲۶-بگو پروردگار ما میان ما جمع میکند سپس براستی و درستی میان ما حکم مینماید و او حاکمی داناست.
۲۷-بگو آنان را که انبازان و شریکان بخدا بر بسته اید بمن بنمایانید که نه چنانست بلکه او خدای عزتمندی درست کردار است.
۲۸-و ما تو را ای پیامبر جز برای همه مردم نفرستاده ایم در حالی که مژده دهنده، و بیم کننده ای و لکن بیشتر مردم (فضیلت) ترا نمیدانند.
۲۹-و میگویند این وعده قیامت چه هنگام است اگر شما راستگو هستید
۳۰-بگو شما را وعده گاه روزیست که ساعتی از آن باز پس نروید و از آن پیشی نیز نگیرید.
⭕️اعراب:
®اَلَّذِینَ أَلْحَقْتُمْ بِهِ
عود کننده از صله بموصول حذف شده و تقدیرش الحقتموهم به است و شرکاء حال است، از (هم) حذف شده و کافه حال است از کاف در ارسلناک، یعنی ما فرستادیم ترا مگر آنکه برای همه مردم کافی باشی، و ایشان را از غیر خدا منع نمایی، و گفته شده در کلام تقدیم و تأخیر است یعنی و ما تو را نفرستادیم مگر برای همه مردم، و کافه اصلش کافیه مثل عافیه و عاقبه و هر چه شبیه آنست، (بشیرا) حال بعد از حال و (نذیرا) عطف بر آنست.
📚تفسیر:
سپس خداوند سبحان امر کرد که محاکمه ایشان را با خدا واگذار کنند برای اعراض کردن و دوری کردنشان از دلیل و راهنما و گفت.
📗(قُلْ)
بگو ای محمد.
📗یَجْمَعُ بَیْنَنٰا رَبُّنٰا جمع میکند بین ما پروردگار ما در روز قیامت.
📗ثُمَّ یَفْتَحُ بَیْنَنٰا
سپس حکم میکند میان ما.
📗بِالْحَقِّ وَ هُوَ الْفَتّٰاحُ بحق و او حاکم
📗(اَلْعَلِیمُ) دانای بحکم است چیزی از حکم بر او مخفی و مستور نیست.
📗(قُلْ)
بگو ای محمد
📗أَرُونِیَ الَّذِینَ أَلْحَقْتُمْ بِهِ شُرَکٰاءَ نشان بدهید بمن آنانی را که بنام شریکان بخدا بسته اید، خدای سبحان این را یاد کرد بر وجه تعظیم و شگفت آمیز، یعنی بمن نشان بدهید کسانی را که خیال میکردید که آنها شریکان خدایند و میپرستید آنها را با خدا و این مثل- سرزنش و توبیخ ایشانست، در آنچه که معتقد بودند از شریک قرار دادن با خدا چنانچه گوینده ای میگوید بکسی که عملی را فاسد و ناقص انجام داده کارت را بمن نشان بده و این توبیخ اوست برای آنچه که عمل و کارش را فاسد کرده است، زیرا که آنها بزودی رسوا و مفتضح میشوند برای فساد عملشان وقتی اشاره به بتها کردند، آن گاه خدای سبحان فرمود:
📗(کَلاّٰ)
نه چنانست یعنی چنین نیست که خیال کرده اند، و بعضی گفته اند یعنی برمیگردند از این گفتار و از خطا و گمراهی متنبّه و بیدار میشوند
📗بَلْ هُوَ اللّٰهُ الْعَزِیزُ بلکه او خدای توانای چنانیست که مغلوب نمیشود
📗(اَلْحَکِیمُ) دانای در تمام افعالش میباشد، پس چگونه برای او شریک است، سپس بیان کرد پیغمبری پیامبرش را و فرمود:
📗وَ مٰا أَرْسَلْنٰاکَ
ای محمد ما تو را نفرستادیم برسالتی که آن را حمل نمودی.
📗إِلاّٰ کَافَّةً لِلنّٰاسِ
✍جبائی و غیر او گفته اند: مگر برای عامّه مردم عرب و عجم و سایر امت ها.
و تأیید میکند این را حدیثی که از ابن عباس از پیامبر (ص) روایت شده که فرمود، پنج چیز بمن داده شده و آن را بعنوان فخریّه و مباهات نمیگویم
🔴۱-من مبعوث شدم برای سرخ و سیاه (همه اقشار مردم دنیا).
🔴۲-زمین برای من قرار داده شده طهور و مسجد، و طهارت (تیمّم) و سجده گاه که بر آن سجده کنم.
🔴۳-غنایم جنگی و غیره برای من حلال شده که برای هیچکس از پیامبران قبل از من حلال نشده بود.
🔴۴-من یاری شده برعیم و آن در جلوی من مسیر یک ماه میرود.
🔴۵-و بمن مقام شفاعت داده شده و آن را ذخیره کردم برای امّتم در روز قیامت.
✍و بعضی گفته اند: یعنی جمع کننده مردم بترسانیدن و فرا خواندن.
👳‍♂ابی مسلم گوید: کافة للناس، یعنی مانع ایشان شود از آنچه را که ایشان بر آنند از کفر و گناهان بسبب امر و نهی و وعده دادن و ترسانیدن، و هاء در کافه برای مبالغه است.
#ادامه_دارد
🆔 @majmoolbayan

تفسیر_صفحه به صفحه_ریپلای شده👆
_
4 ماه پیش
4 ماه پیش
دریافت سروش پلاس